tiistai 14. elokuuta 2012

Lontoon Shoppailut



Hekumoidaan vielä hetki shoppailumayhemin jälkiaalloissa kun pääsen esittelemään uutta kaapintäytettä kunnon ryönän muodossa. 99% ostoksista on omasta henkilökohtaisesta materialistin taivaasta eli Primarkista, tuosta luvatusta lapsityövoiman, riiston ja kapitalismin sykkivästä sydämestä. Samalla voisin hieman avata tätä omaa vaatetusfilosofiaa, se kun huomattavasti poikkeaa kaikkien muiden liputtamasta "ostetaan laatua kalliimmalla ja ollaan tiedostavia ja vastuullisia asiakkaita". Fuck it. Vaikka oonkin valmistunut ite vaatetusalalta ja mun jos kenen kuuluisi liputtaa ylihintaisen suomalaisen designin perään niin ei, mä en osta mitään, minkä hinta muodostuu keksityistä arvoista, joita brändäyksellä on nostettu ihmisten tietoisuuteen. Maksan vain sen, minkä vaatteen tekeminen kustantaa. Siellä Kiinan vuorilla.

On aika turha tuhlata 10x enemmän hieman laadukkaampiin tuotteisiin ja uskotella itselleen, että tämä kestää. Ensinnäkin, ei mua kiinnosta kestääkö se vaate 10v vai vuoden. Jos mä ostan jonkun kuumimman kesän rytkyn niin se on kiva tasan niin kauan kunnes joku uusi muotivillitys valtaa aivolohkoni. Oon niin vietävissä, että joka kevät ja syksy rakastan ehdoitta kaupan hyllyllä notkuvia juttuja. Vaikka mulla olisi kotona se kaikista hienoin pusero, josta olen maksanut mansikoita niin silti se kaupassa oleva on erilailla kiva ja on ihan pakko saada.

Tässä valossa on vaan puhdasta realismia maksaa vaatteesta mahdollisimman vähän. Mä en ostaisi yhtään vähempää vaatteita vaikka ostaisin niitä "tarkkaan harkittuja ja valittuja yksilöitä", tai en ostais silloin itseasiassa yhtään mitään, koska tuolloin se yksi rätti olisi vienyt mun koko kuukauden vaatebudjetin enkä mä silloin osaisi nähdä mitään positiivista tilanteessa, jossa olen tuomittu ostamaan vähemmän kalliimmalla. More is more is more.

Olen sinut oman ongelmani kanssa, mikä on järjetön vaatteiden hamstraus ja kertakulutus. Olen näin valjastanut rakkaan harrastukseni omaan budjettiin sopivaksi. Siksi siis Primark shoppailut, joilla saa säkillisen vaatteita 50 punnalla ja voi olla iloinen koko kesän. Siksi myös kirppiksellä pyörimiset, sillä miksi ostaa Ginasta normaalihintainen vaate, kun se sama löytyy kuukauden päästä kirpparilta parilla eurolla? Mä en osaa katsoa etukäteen, että mitä varmasti pidän ja mitä en. Joten ostan 10 paitaa joista sitten puolen vuoden/vuoden jaksolla selviää mihin tykästyn ja mitä pidän harvemmin. Koska siellä kaupassahan mä olen 100%, että jokainen vaatteenkuvatus on vastaus syvimpiin rukouksiini. Mikä on sitäpaitsi ihanampaa kuin löytää suuresta kirpparin ryönakasasta  jokin tosi siisti vaate parilla kolikolla? Se löytämisen riemu, sitä ei kaupasta saa normaalihintaisista vaatteista. Elämyksiä, elämyksiä!

Tietyn aikavälin jälkeen voikin sitten pitää inventaarion vaatekaapissa ja viedä kirpparille myyntiin ne vaatteet, jotka eivät lunastaneet lupauksiaan. Koska alunperinkin maksoin vaatteesta -50%-90% vähemmän kuin sen alkuperäinen hinta, on voittoprosenttini kirpputorilla melkein 100%. Viikon myynnistä saan 250-600e riippuen tavaran määrästä ja laadusta. Kuukaudessa tuhlaan vaatteisiin 20-150e, erikoistilanteissa (alennukset ja matkat) sitten  enemmän. Oon tänä vuonna kirppareilla saanut n. 1300e takaisin vaatteista (vähintään), kuudessa kuukaudessa siis. Oma rohmuilu on siis aikalailla +-0 rahapussilleni. En katsokaas ihan turhasta päässyt opiskelemaan liiketaloutta, kjöh kjöh.

Valkoiset 4£, inkkarit 3£, sandaalit 5£ ja mustat 3£
inkkarikoru 2£, kaikki kultaiset yht. 2,5£, sulat 2,5£, korvahely 2£
Playsuitit 3£ ja 7£
siniset 10£, muut 5£
Topshopin rytkyt second hand shopista 8£ ja 11£
trikoota 4£ kipale
nahkapuserot 7£ kpl
susipaita 6£, jenkkitoppi 3£, valkoinen inka-paita 4£, lintutoppi 3£
maailman rumimmat legginsit 6£, mannehame 14£
inkapaita 3£, pantteripaita 6£, mekko 7£


8 kommenttia:

  1. Ihan mielettömän ihania vaatteita ja niin täydellisiä Thaikkuihin! Ah Primark love <3

    VastaaPoista
  2. Joooh, vähänkö mun matkalaukut pullottaa kun lähdön hetki koittaa! xD

    VastaaPoista
  3. Ihana inkkarikoru! ihanii lontookuvii tos edellises. :---)

    VastaaPoista
  4. Hihii, niin on! halusin ostaa jonkun jättikorun jota voi pitää maksimekkojen kans. Suomessa maksaa 20e ginassa, tuolla 2 puntaa primarkis. Ulalala

    VastaaPoista
  5. Kivannäköistä krääsää, mutta on aika säälittävää kerskata lapsityövoiman, riiston yms. käytöllä ja kertakulutuksella. Liiketalouden asiantuntijalla luulisi olevan varaa eettisiinkin hankintoihin... Btw, se on Thaimaahan, ei Thaimaaseen. T. Thaimaan suomalainen

    VastaaPoista
  6. Sarkasmi ei taida olla sinulle tuttu laji? :)

    Ja aamun kevennyksesi sinulle:
    http://www.adressit.com/thaimaaseen

    VastaaPoista
  7. ahahaaaa ^ repesin linkille :D
    -S

    VastaaPoista

Nyt sitä kommenttia!