sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Saigon - Nha Trang

Hyvä tässä kirjotella Nha Trangiin menemisestä kun ollaan ihan justiinsa tsekkaamassa hotellista pihalle, menossa syömään ja hyppäämässä sen jälkeen yöbussiin Saigoniin. Yöbussi kuin yöbussi.

Päätettiin siis Ho Chi Minhissä kokeilla yöbussia ettei meillä menisi taas yhtä päivää bussissa hikoillen. Pähkäiltiin ensin minne mentäisiin kun tajuttiin, että joka paikkaan on pitkä matka ja lentojen ollessa Saigonista takaisin BKK tiistaiaamuna, olisi meillä vaan muutama päivä aikaa köllötellä rannalla. Nha Trangin lisäksi mietittiin Mui Ne:ta (olisi lähellä) ja Phu Quocin saarta (näytti paratiisilta), mutta lopulta päädyttiin Trangiin kun Mui Nessa olisi kuulemma liian tylsää ja Quocin saarelle maksaisi menopaluu 60 dollaria. Me oltiin just ostettu ylihintaset paluulennot Bangkokkiin eikä siinä kohtaa enää pystynyt venymään tällaisiin menoreikiin.

Liput yöbussilla Nha Trangiin (430 km) maksoivat 10 dollaria per naama eli 210 000 Dongia (paluulippu saatiin tasan kahella sadalla). Bussi lähti turistikadulta klo 20 aikaan ja perillä oltiin puol seiska aamulla. Kuvista pääsee vaklailemaan, millaiselta yöbussi näyttää. Meillä oli tollaset omat karsinat missä sai hengailla. Mä ja S otettiin alapedit kun tuolla ylhäällä kiikkuminen ei tuntunut luonnolliselta. Nyt paluumatkalle me varattiin bussin takaa alapedit sillä siellähän on sellanen yhteinen iso patja missä saa makoilla! Eli jos avan mahdollista, kannattaa varata takaa paikat, penkit taitaa olla vielä vähän leveemmät (kohta päästään testaamaan) niin johan kelpaa kölliä.

Bussi tarjoaa nahkaisen tyynyn sekä viltin matkavarusteiksi. Mun oma tyyny osoittautu jälleen kerran lyömättömäksi varusteeksi. Huivi kaulan ympärille estämään ac:n riepomien hiuskarvojen kutittelun naamalla sekä vilposen ilman käydessä sietämättömäksi siihen pääsee kietoutumaan vielä sopivasti. Mun oli aivan pakko ostaa katukioskista tuollainen naamapäähine mitä kaikki Vietnamilaiset käyttää saasteiden takia liikenteessä (jokaisella mopoilijalla on tollanen). Toi kuonokoppa tuntuu ensin vähän hölmöltä, mutta tän bussireissun jälkeen siitä tuli maailman paras ostos! Mä saan flunssa niiiin helposti jos vähänkin tuulee ja ilmastointi kuivattaa mun suun ja nenän niin, että on pakko juoda taukoamatta ja esim. lentomatkat on yhtä kidutusta. Kuonokoppa pelastaa tilanteen! Se estää kuivumisen, suojaa hengitystä ja lämmittää mukavasti leukaa. Lisäksi siitä tulee sellanen mukava suojaisa olo, tällainen luolaihminen kun oon. Keksin sille myös hyvän käytön Suomessa: jos pakkaset yltyy järkyttäväksi niin tuo taas naamalle ja johan lämmittää.

Perille päästyämme tehtiin nyt se mikä me näköjään osataan parhaiten: mentiin siihen hotelliin johon meijät vietiin. Saatiin neljän hengen huone kaikilla perusmukavuuksilla ja ac:lla 12 dollaria/yö. Meri muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Ainoona "pikku" miinuksena oli tien toisella puolella oleva rakennustyömaa jossa hommia paiskittiin kellon ympäri niinkuin saatiin sitten ensimmäisenä yönä huomata... Mutta loppujen lopuksi melu ei paljoa haitannut kun kuolemanväsyneenä raahautui hotellille tutimaan.

Ekana päivänä rynnättiin rannalle ja grillattiin siellä itteemme 4 h. Tuulisin ja hämäävän ilman takia mä ja S sitten onnistuttiin polttamaan ittemme. Ei mitään vesikelloja tai järkyttävää punotusta, mutta tuntu kuin ihon alla kytisi ja pelkän vaatteen kosketus oli yhtä tuskaa. Ensimmäinen kerta kun  mun rusketustaktiikka petti! Kyllä nyt läträttiin Aloe Veralla kun oli kiire saada iho kuosiin jotta pääsis takaisin rannalle. Tanoreksia tanoreksia!