torstai 14. helmikuuta 2013

Luontokuvaajan rankka elämä ja tulevaisuuden aivoituksia

Ei ole nyt piiiitkään aikaan ollut oikein mitään tapahtumia missä kuvailla tai edes mitään intoa yrittää kuvailla jotain turhaa. Ainoot valokuvat mitä nykyään otan on J:lle lähetetyt perverssit huonolaatuset terveiset whatsupilla. Niitä ei paljoo julkaista missään... Tähän kokosin nyt hienoimmat tuotokseni talven ajalta joita oon napsinut Tampereen maisemissa ohimennen.

Samalla voin kuvien väliin kirjotella mun uusimmasta aivoituksestani jota vielä tulen varmasti kiroamaan monesti. On rankkaa olla kaksoset horoskoopilta kun aina keksii uusia juttuja oman päänsä menoksi ja on niin noloa sitten jossain kohtaa vaan todeta, että fuck this shit. Meikäläinenhän keksii jo pelkästään yhden päivän aikana kymmenen eri juttua mitä voi tehä huomenna, ens viikolla, kuukauden päästä, vuoden päästä ja eläkkeellä.
Viime viikolla kävin huvikseni katsomassa mitä muita aasian kursseja löytyisi aasia-verkostosta ja avoimesta yliopistosta. Kato jos niitä sit opiskelis vuoden päästä. Ja eksyin sitten tällaiselle sivulle: Master's Degree Programme in Asian Studies. Ja arvatkaa vaan alkoiko sukat pyörimään jalassa! Tässä kun on kiireen keskellä kironnut omaa aikataulutettua elämäänsä ja toisaalta heristellyt nyrkkiä peilikuvalleen myös ideasta ottaa Aasian sivuaineet tähän kylkeen kiinni, niin oon samalla eniten nauttinut juuri näistä opinnoista. Ei voi taas tarpeeksi painottaa sitä eroa Tamkin kouluaineiden ja yliopisto-opintojen välillä. Tai sitä eroa mitä MINÄ koen. Kun selailee Japanin historian kirjaa tai kirjoittaa tenttiesseetä Kaakkois-Aasiassa vaikuttaneista uskonnoista niin mun sydän oikein hykertelee innosta. Toisin kun aamulla klo 8 pitää raahautua koululle opiskelemaan miten lähde kirjoitetaan raporttiin ja sitä vaan miettii siinä pöydän ääressä istuessa "mitä vittua mä täällä teen?"
Niin tuli sellanen olo, että ihan sama vaikka se veis multa koko helvetin elämän, niin mä haluan opiskella sitä mistä mä nautin paskimman stressin ja epätoivon keskellä. Vaikka sitten olisinkin joku 40 kun saan opinnot päätökseen jos teen niitä sivutoimisesti duunin ohella. Ei haittaa!
Kun tuon maisteriohjelman pääsyvaatimuksia lukee niin siellä komeilee lause A Bachelor's degree of at least 3 years in length from an institution that also provides doctoral degrees, joka vähän ehkä laskee tätä jöpöttävää seisokkia joka myös mun ylitsevuotavana innostuksena tunnetaan. Aion vielä laittaa opintojen yhteyshenkilölle viestiä ja tarkistaa asian, mutta näillä näppylöillä ymmärrän tämän niin, että hakemaan pääsee vain jos on suorittanut yliopistossa jonkun alemman tutkinnon. Ammattikorkeakoulu ei käy, koska siellä ei luonnollisestikaan ole mahdollista lukeaan itseään tohtoriksi. Pienen shokin jälkeen mun aivot prosessoi tämän pettymyksen ja totesin vaan itselleni yön pimeinä tunteina, että jos vuori ei tule muhammedin luokse niin muhammed menee silloin vuoren luokse.

Suomennettuna: meikäläinen hankkii itselleen siis kandin tutkinnon joka oikeuttaa mut noihin maisteriopintoihin. Simple as shit. En hevon hutussakaan mee lukemaan kauppatieteitä sillä niistä oon jo nyt saanut tarpeeksi tuolla leikkikorkeakoulussa. Asian studies on yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan opintoja. Päätin siis mennä vilkaisemaan mitä moiseen kuuluu ja yllätyin positiivisesti. Harmi vaan, että Tampereella ei ole enää yhteiskuntatieteiden yksikköä vaan politiikan tutkiminen on siirretty osaksi johtajakoulua kauppatieteiden ja hallintoteiteiden kaveriksi. Kun Turun yliopistossa aihe kulkee nimellä valtio-oppi, on sama pökäle Tampereella politiikan tutkimusta. Sama mies, eri verkkarit. 
Seuraavaksi lähdin selvittämään onko mun laiskalla olemuksella mitään saumaa edes päästä kyseistä ainetta opiskelemaan. Tällä hetkellä mun on mahdollista hakea pääsykokeen perusteella opiskelemaan. Valmistuttuani tradenomiksi on mahdollisuus myös hakea erillisvalinnan kautta. Erkkarin kautta yleensä otetaan (näiden mun salapoliisitutkimusten perusteella) vain muutamia opiskelijoita ja siinä homma riippuu ja roikkuu sen suhteen, että pääsekö opiskelemaan kandia vai suoraan maisteria. Kolmas vaihtoehto on myös erkkarissa avoimen yliopiston kautta suorittamalla ainakin ensimmäisen vuoden kandiopinnot maksamalla ja omalla ajalla. Kertauksena vielä siis: 
Jos ei ole yo-papereita ja haluaa yliopistoon:
1. Pääsykokeen perusteella, panostaa siihen yhteen päivään ja loistaa
2. Erillisvalinnalla, amiskorkean papereilla (pitää olla suht. hyvä keskiarvo)
3. Erillisvalinnalla, avoimen yliopiston kautta (pitää olla suoritettuna joku 60-90 op)
No paskaako sitä oottelee jonnekin 2015 kevääseen, että pääsis hyödyntämään huonoa traden todistustaan. Hakee jo heti kevään haussa! Sukellus siis Tampereen yliopiston hakijatilastoihin jotka paljasti, että vuonna 2012 politiikan tutkimuksen pääsykokeissa oli 245 henkilöä ja 45 valittiin sisään. Joka viides pääsee siis opiskelijaksi ja tähän vertailun vuoksi tieto siitä, että tradeksi pääsi Tampereella vain 1/17. Sitten vanhojen pääsykokein lataukset esiin ja kysymysten tason analysointi. Sivuilla lukee, että politiikan koe on soveltava koe, jossa katsotaan hakijan kykyä soveltaa oppimaansa nykypäivän tilanteisiin. Sana soveltava on homman ydin mikä meinaa selkokielellä siis paskan jauhantaa. Ja jos jotain olen Tamkissa oppinut niin juuri sitä. Positiivista on vielä se, että aika monista muista tutkinto-ohjelmista poiketen opiskelijoita otetaan sisään enemmän pääsykokeen perusteella kuin yo-torkan (pääsykoe 27, torkka 15). Veikkaan, että tää on joku ihan tehty juttu niin, että hakijoina olisi enemmän vanhempaa porukkaa. Koska mitä joku Maikki 19-vee tietää yhteiskunnan asioista ja miten ne vaikuttavat ihmisten elämään ja kaikesta tärkeimpänä, kiinnostaako Maikkia paskan vertaa?

Pääsykokeisiin pitää lukea tietyt kappaleet kahdesta kirjasta; politiikan perusteet ja näkökulmia kansainväliseen politiikkaan. OSIA! Vaikka nyt on kiire, niin koulu loppuu toukokuun alussa ja nää pääsykokeet on vasta 6.6. Mulla on siis 5 viikkoo aikaa lukea joka päivä kokeisiin. Lisäksi mitä enemmän oon tutkinu opinto-oppaan sisältöä ja tutkinnon aineita sitä enemmän oon innoissani. Kaikki mut tuntevat tietää, että mulla on mielipide joka asiaan ja pariin toiseen vielä lisäksi. Oon myös aina ollut kiinnostunut yhteiskunnan asioista ja seuraan uutisia (ja ihan siis uutisia, en iltalehden nettisivua) taloudesta ja politiikasta säännöllisesti lisäten näin omaa vitutustani sen suhteen, kuinka päin helvettiä täällä kaikki on oikeasti. Tää tutkinto-ohjelmahan on itse täydellisyys mulle kun pääsee ihan ajan ja tarkoituksen kanssa piehtaroimaan kaikkien oleellisten ja olemattomien asioiden syyn kanssa sekä tutkimaan sen aiheuttamia seurauksia.
Olen siis ihan yltiöpositiivisella mielellä nyt hakemassa ja koitan kyllä myös valmistautua siihen, ettei sinne pääse ekalla kerralla. Ettei sitten tuu mitään maailmanloppupettymyksiä. Toisaalta taas jos panostus on 100% ja on ihan polleena menossa kokeisiin niin mun maailmassa silloin just epäonnistuu. Aina pitää vähän olla kakat housuissa.

Yliopistoissa kun on vielä noita JOO-opintoja joiden kautta voi hakea toisiin yliopistoihin lukemaan tiettyjä kursseja niin hakisin sitten kärppänä suorittamaan Turun yliopiston tarjoamia toisia kanditason aasia-opintoja. AAAH!!! Mun tuleva ammatti on Aasian asiantuntija ja kun Kiina valloittaa maailman, mä olen eturivissä keräämässä voiton taskuihini supermiehen viitan liehuessa selässä.

Samalla kun tätä koko asiakokonaisuutta pohdin ja mietin, että ryhdynkö nyt tällaiseen oikeasti niin tajusin vaan sen, että tuun kyllä aina olemaan sellanen ihminen joka janoaa tietoa. Joten miksei sitten valjasta sitä paloa ja siinä sivussa kouluttaudu lisää. En usko, että nää opinnot tulee turhia olemaan. 

2 viikkoa enää venailua ja sit paljastuu oma vaihtokohde!

2 kommenttia:

  1. Huh, siis nää opiskelujutut on vaan niin hepreaa mulle. Ihan superia että oot löytänyt sellaisen asian joka aidosti kiinnostaa sua. Siitähän sen just huomaa, että jos on kauhee stressi ja kiire ja SILTI kiinnostaa niin se kertoo jostain :D jee!

    VastaaPoista
  2. Jihuu!! Tosiaan pitää ottaa toi tuuliviiri-varaus kun innostun aina kaikesta sata lasissa ja sitten jossain kohtaa totean ettei se ookkaan mun juttu xD Mutta noi aasia-opinnot on kyl semmonen joka on kiinnostanu pitkään ja se kiinnostus vaan syvenee esim. tän tamkin aikana todella paljon. Että katsotaan! :)

    VastaaPoista

Nyt sitä kommenttia!