lauantai 11. toukokuuta 2013

Eräjorman varusteet tiukkiin olosuhteisiin

Kun tiukkaakin tiukempi rinkka tuli hankittua, alkoi mietintä muista mahdollisista varusteista. Ensimmäinen asia, joka piti selvittää reissutavaroita varten oli SÄÄ. Ei meinaan pienintäkään hajua mitä tuleman pitäisi. Ensinhän (tai siis toiseksi) meidän piti lähteä heinäkuussa jolloin oletuksena oli vaan, että lämmintä on. Nyt kun reissu siirtyi syyskuulle, oli pakko googletella hieman lämpötiloja.

Tässä omat salapoliisietsivän löydökset (päivän alhaisimpia lämpötiloja) syyskuulle:
Moskova +7
Irkutsk +5
Ulan Bator +7
Peking +15
Shanghai +13
Tokio +16

Meidän tuurilla Siperiaan ilmestyy jokin lumimyrsky tuohon aikaan joten ajattelen, että siellä seikkailessa lämpötila voi mennä nollaan. Mä oon sellanen ärsyttävä kitisijä, joka palelee kun on +25 ja pieni tuulenhenkäys sivelee ihoa. Mä aikalailla palelen aina jos ei ole yli 35 astetta. Se mielessä on pakko todeta, että epämääriset olosuhteen Gobin autiomaassa oikeesti tappais mut. Ainakin henkisesti. Samoin kanssamatkustajan hermot vois olla koetuksella.

Joten jälleen kerran pihi perse piti laittaa piiloon ja ajatella oman vitutusmäärän maksimaalista minimointia reissun aikana, niin, että sekä itsellä että kaverilla olisi mahdollisimman mukavaa. Kuten kaikki varustehifistelijät tietää, urheilujutut maksaa ihan homona. En silti haluaisi tuhlata kaikkia reissuvaroja ennen reissua, joten onneksi, ONNEKSI, mun päähäni pälkähti firma nimeltään Varusteleka. (Okei Juuso sanoo, että se mainitsi sen mulle aiemmin mutten ollut kuunnellut. Mun mielestä tää on kauheeta kunnian ottamista ja suolaamista, mut toisaalta, kuka tietää...)

Selailin sivuja aikani ja merkkailin muistiin mitä kaikkea tuolta voisi ostaa. Kannattaa vilkaista valikoimaa, jos ei tarpeeseen niin ainakin huvin vuoksi, on meinaan tuotteiden kuvailu aivan hulvatonta! "kansanmurha-baretti säähän kuin säähän!" Päättelin mielessäni, että nää on varusteita joita käytetään sodassa. Niinkuin oikeesti FOR REAL nämä päällä tapetaan/tai on tapettu ihmisiä! Jos nää pelit ja rensselit kestää sodan, niin eiköhän joku jakkihärkäajelu Siperiassa mene siinä samalla.

Tässä siis mun gearit jotka lähtee mukaan (totean jo nyt, että ehkä hieman innostuin, mutta kukapa ei):
Mikrokuitupyyhe. Menee pieneen tilaan, kuivuu nopeasti ja on kevyt. Ei tää enempää myyntipuheita tai selittelyjä kaipaa. Oon jo liian monta reissua tehnyt jättimäisen froteepyyhkeen kanssa, joka vie ihan armottomasti tilaa ja trooppisessa ilmassa alkaa haisemaan älyttömän tunkkaiselle kun ei kerkee kuivaileen kunnolla.
Sadeviitta jota voi myös järjen häipymisen jälkeen käyttäa omana sarjamurhaaja-asuna. Koska tuo aukeaa sivuista neppareilla, sen saa väkerreltyä laavuksi, makuupussin päälliseksi tai siitä voi askarrella rinkan sadesuojan kun Deuterin mukana ei sellasta tullut. Vinkkinä tähän, että vaikkei sataisi, niin jos olet iskemässä rinkkaasi jonnekin Ö-luokan bussin tavaratilaan keskellä Vietnamia niin hyvä mies, suojaa se, sillä koskaan ei tiedä mitä naapurimummojen laukuista valuu sun rinkalle. Terveisin ihan silminnäkijä havaintoja tehnyt minä, joka myös pääsi haistelemaan rinkan sisällä kastuneita vaatteita.
Tää menee jo sinne eräjormailun eliittijoukkojen hommaksi, mutta koska tarkoituksena on rymytä oudoissa paikoissa 4 kuukautta, niin ajattelin, ettei olisi pahitteeksi varmistaa sitä, että JOS jotain sattuu, mä saisin edes oikeaa verta. Olenhan onnekkaasti O negatiivinen, mikä meinaa kaikessa hauskuudessaan sitä, että mun veri käy kaikille, mutta mulle ei käy muu kuin toinen O neg-veri, jota ei sitten ole ikinä pahemmin saatavilla. Että ei parane riehua ihan liikaa.
Ne tulevaisuuden monet nuudelikuppi-annokset joita tulee siemailtua niin junassa kuin Aasiassa pikaiseen nälän tyydyttämiseen! Olen jo nyt 100% varma, että joka kerta kun reissulla kaivan tän esiin niin ajattelen mielessäni miten oon ikinä pärjännyt aiemmin ilman. Mietin tässä myös, että hankkisiko tälle kaveriksi jonkun muovikipon, mihin ne nuudelit voi sitten iskeä, Suomessa kun purkkinuudelit on hieman kalliimpia kuin aasiassa niin pakko harrastaa pussinuudelia.
Nopeasti kuivuva ohut pipo, joka kuitenkin lämmittää. Yksinkertaisesti tämä piti ostaa siksi, että mun kaikki pipot kotona on jotain neulottua villaa, josta tuuli pääsee läpi. Jä tämä oli ehdottomasti halvin kuin kaupoista löytyvät 15-30e maksavat vastaavat. Saa lisäksi pätevän murtovaras-lookin kaupanpäälle.
Tämä tulee käyttöön vasta Aasiassa. Oon eksynyt liian monta kertaa veneretkelle jossa on pakko uida saarelle, kun paatti ei pääse tarpeeksi lähelle. Sitten jää kaikki hienot kuvat ottamatta kun kameraa ei saa mukaansa. Ja ne asuttamattomat pikkusaaret on kaikista hienoimpia valkoisine hiekkarantoineen.
Oma makuupussini on kuvasta poiketen joku brittiläinen viidakkomakuupussi, mutta se näköjään loppui melkein heti mun tilauksen jälkeen, koska sitä ei löydy enää varustelekan sivuilta. Oli pari euroa halvempi kuin tuo hollantilainen ja sen erkkarina oli koko reunan kiertävä vetoketju eli pussin saa peitoksi halutessaan. Makuupussissa oli ihania brittisotilaiden jättämiä hikiläikkiä ja hajukin oli lievästi tunkkainen, pussi onkin ollut nyt tehokkaassa tuuletuksessa ja toivottavasti haisee vähän vähemmän eroottiselle kun lähetään reissulle. Mä mietin kauan että tarvitsenko makuupussia oikeasti reissuun, ei me missään taivasalla olla nukkumassa. Mutta jos Mongoliassa mennään eräratsastukselle niin ei sitä tiedä kuin kylmä jossain tundralla tai autiomaassa on vaikka olisikin nuotio palamassa jurtan sisällä. Kaiken kukkuraksi on aina Thaimaahan raahannut mukanani jonkinlaisen viltin, koska kaikissa busseissa paikalliset iskee ilmastoinnin +5 asteelle. Ei siellä hhullukaan pärjää kun on jo tottunut sellaseen vakaaseen +35 asteeseen ja on keholle pieni shokki istua 8 h kalseassa kopissa täristen. Eli tämä makuupussi ajaa asiansa myös siellä. Pussin mukana tuli myös kompressori(??)pussi, jonne voi makuupussi pakata helposti ja vaivattamoasti ja se menee sitten pieneen tilaan. Pussukkaa voi sitten käyttää myös tyynynä. Tässä siis isketään monta kärpästä yhdellä iskulla ja vaikka nyt tuntuu, että tavaraa tulee kauhea kasa mukaan niin nämä OIKEAT vehkeet kyllä säästää tilaa laukussa ja paljon.

Näiden lisäksi ostin merinovillaiset pitkät aluskalsarit (maksoivat alessa 25 e) ja teknisen aluskerraston. Oisin halunnu myös merinovillaisen aluspaidan, mutta nyt ei löytynyt alesta ja mietin nyt, että jätän sen ehkä ostamatta kokonaan. Mulla on kotona sellanen "tekninen" fleecepaita, jonka vois ottaa mukaan jos paleltaa kunnolla. En muutenkaan hikoile pahemmin ja jos hikoilen, mun hiki ei haise ellen ole pesemättömissä vaatteissa 2 vkoo putkeen. Mun ei tarvi siis huolestua (tai no katotaan sit reissussa) siitä, että noi tekniset vaatteet alkais stinkkaamaan ihan älyttömästi. Ostin myös -70% alesta superduper-ajohanskat lämmittämään nakkejani.

Muuten pakkaan mukaani vaan käytännöllisiä ja mälsiä vaateita joita häpeillen pitää myöhemmin kulkea pitkin Aasian metropoleja. Oletan, että näistä paikoista saa sitten helposti ostettua ne pikkuhepeneet eikä niitä tartte Suomesta asti lähteä roudailemaan 8000 km päähän. Lähempänä reissua tulee sit kaikki testipakkaamiset, katotaan miten menee.

7 kommenttia:

  1. hyviä noi kuvaukset! :D

    Me oltiin elo-syyskuussa tolla meidän junaretkellä, ja mulla oli mukana yks paksu villatakki (joo tiedän, mä en ole mikään eräjorma :D ), ja sit fleecepaita. Ja kyllä mun täytyy sanoo että mää siellä reissun päällä, etenkin moskovassa kun satoi saatanasti vettä, mietin että ois voinut olla ihan fiksu veto ottaa esim. joku vettä pitävä vaate mukaan, vaikka takki... Mut siis joo, päiväsaikaan oli lämmintä, niin että pärjäs teepparilla, mutta illan tullen tartti kyllä sen fleecen tahi villatakin. Ja välihousut ois voinut olla ihan jees, tosin oli mulla yhet leggarit ja sukkahousuja (!! kuvittele nyt, mulla oli pari mekkoa ja hamettakin mukana :D tosin yleensä ne sukkikset oli sortsien alla) onneks mukana, ne ajoi sen asian. Mut siis joo mutta kyllä mä siellä pitkin siperiaa viiletin hame päälläkin välillä :D ), nyt jos lähtisin reissuun niin miettisin ehkä vähän tarkemmin et millaset varusteet tarttis. :D

    Eli siis pointsit sulle, hyvältä näyttää varustus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh kiitoksia! Joo, noitten aluskerrastojen päälle sit tuulihousut ja tuulen/vedenpitävä anorakki. Sexy as hell!! Mut kyllä sinne ny joku yks hamekin on pakko ottaa, että JOS vaikka pitää näyttää ihmiseltä jossain niin on mahollisuus. Sillä kun näyttää ryönäpeikolta 24/7 niin ainakin itellä alkaa vaikuttaan jo psyykkeeseen ja tulee paska fiilis jos muut on kauniita ja ihania ;D

      Tekis junaan mieli ottaa onepiece mut se taitaa olla vähän liikaa... :D Viel liikaa tilaakin valitettavasti :P

      Poista
  2. mäki laitoin tilauksen meneee! Saman sadetakin ja sen pyyhkeen lastasin omaanki koriin..sit jonku fleece makuupussin ajattelin, et hankin sen kaveriks sen silkki homman ja sit sellasen tuubihuivipipo kangas jutskan ja lusikkahaarukan..:D Mulla kävi kuule onepiecet mieles kans..kui oiski kätevä! mut sit kans mietin, et mahtuuko se kuitenkaa messii nii helposti.. -.-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. EI! Tilaisit sen tuubihuivipiposen! Mä mietin sitä ihan sairaan kauan kun siinä sais niin hyvin kaulan suojattua kaikelta vedolta, mut en sit ostanu kuin tavallisen pipon joka kuivaa nopeesti. Mun on ehkä pakko hankkia se tuubihomma kans koska muuten kateus herää >:D

      Pitää kyl ottaa sit sellanen valokuva kun meillä on kaikki taisteluvarusteet päällä xD

      Poista
    2. Joo just sen! Maastokuvioisen!! ^_^ Todellaki otetaan, ku ollaan lyyhistyneenä kaiken taisteluvarustuksen alle!! :D

      Poista
  3. Hyvältä näyttää kamppeet! :D mulla on kans ollu suunnitelmissa tilata se tuubihuivihomma, ku Buffeja jne näyttää nyt löytyvän kaupoista vaan niin kaameissa kuoseissa. Yksvärinen maastonvihreä ois vaan niin paljon parempi ku joku tällänen: http://www.sonfshop.com/shop/cat/images/buff_orig_3_1111_6e9.png

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. xDDD Nauroin jo ihan ääneen! Mä niin kuulen mielessäni ne paikallisten huudot jos tollanen päällä painelis jossain Thaimaan turistikohteessa xDD Hyhy.

      Tässä oikeesti alkaa miettiin, et oonko mä lähdössä lomalle vai intin metsäleirille (tai mitä ne nyt onkaan) näitten kamojen kanssa :P

      Poista

Nyt sitä kommenttia!