keskiviikko 21. elokuuta 2013

Junamatkan junailut

Trans-Mongolian reissussa luonnollisesti ovat pääosassa junat! Tampereelta linnuntietä pitkin Tokioon on n.8000 km, mutta virallisia reittejä pitkin sitten hieman reippaammin eli yli 11 500 km. Kaikki nämä kilsat taitetaan ilman lentokonetta -  auton, junan, bussin ja lautan avustuksella.

Matka starttaa Lahdesta, jonne saan kyydin onneks isältä niin ei tarvitse tsombailla sinne junanvaihdoilla. Lisäksi meikä säästää tässäkin muutaman euron, isä ei niinkään.

1. Junamatka: LAHTI - MOSKOVA

liput hankinttu: VR
Hinta: 100,44 €
Lähtö: 25.8
Matka-aika: 19.11 -8.25, eli nopean laskun mukaan sellaiset 12h

Makuupaikat 2. luokan vaunuissa, yläpaikat (näköjään alapaikat ovat vaan niin so last season, ettei niitä myydä?)


2. Junamatka: MOSKOVA - IRKUTSK

Liput hankittu: RZD
Hinta: 6324,40 ruplaa = 149,22 €
Lähtö: 26.8
Matka-aika: 13.05 - 04.38 + 5h aikavyöhykkeiden vaihtumisen takia (30.8), mukavat 87 h junailua non stop

Makuupaikat 3. luokassa eli platzkarnyj, ylä- ja alapeti vaunusta nro 16 (taaskaan ei saanut varata kahta alapaikka! miksi oi miksi?). Varmaan kuukausi ennen näiden lippujen varausta ilmestyi rzd:n sivuille mahdollisuus ostaa liput englanniksi, ennen enkuks pääsi vain katsomaan aikatauluja. Tämä helpotti suuresti tehtävää, vaikka alussa myös nuo enkkusivut tuotti onglemia sillä, sivusto ei ole (kröhöm) omasta mielestäni mikään hirveän selkeä paikka ja osa teksteistä on edelleen venäjäksi niin sai hieman arvuutella mitä mitäkin meinaa. Toivotaan siis, että oma osto on edes jollain tasolla onnistunut! Luottokortti on välttämätön ja kun elektroninen lippu on rekisteröity sivuilla, ei asemalta tarvitse hakea erikseen mitään lippuja.

1. Bussimatka: IRKUTSK - OLKHON - IRKUTSK

Matkajuttuja lukiessa molemmat törmäs niin suureen Baikal-järven hehkutukseen ja Google mapsia tuijotellessa tajuttiin, että Irkuts ei oo lähelläkään sitä lätäkköä niin päätettiin lähteä Olkhonin saarelle, joka sijaitsee Baikalin uumenissa. Sinne sitten taas onkin matkaa, mutta saatiin kaivettua esiin tiedot, jonka mukaan minivaneja lähtee Irkutskin bussiasemalta klo 10.00 ja 15.00. Kyyti maksaapi 600 ruplaa eli hieman alle 14 e. Meno on 50 ruplaa kalliimpi ja vanit lahtee kohti Irkutskia klo 9.99 ja 14.30. Katotaan kuinka käy.

Liput hankittu: ei vielä hankittu
Hinta: 600 ruplaa meno, 650 ruplaa paluu (n. 14 €)
Lähtö: 30.8 klo 10.00 ja 15.00, 2.9 klo 9.00 ja 14.30
Matka-aika :5-6 h


3. Junamatka : IRKUTSK - ULAN UDE

Liput hankittu: RZD
Hinta: 581,30 ruplaa = 13,51 €
Lähtö: 2.9
Matka-aika : 22.10 (17.10) - 6.44 (1.44) eli 8,5 h, suluissa olevat ajat moskovan aikaa

Tämä matkaosuus oli pienen säätämisen alla sillä perinteisesti junamatkan tyyliin kuuluen olisi pitänyt ostaa liput Irkutskista Ulan Batoriin, Mongoliaan. Matkablogeja lukiessa kuitenkin tätä vaihtoehtoa kirotaan suuresti, sillä rajamuodollisuudet saattavat kestää 10-12 h jolloin ei ole mahdollista edes päästä vessaan. Lisäksi rzd:n sivuilta ei ole mahdollista ostaa kansainvälisiä lippuja Venäjältä toiseen maahan vaan liput olisi pitänyt ostaa sitten Venäjältä. Suosituksi vaihtoehdoksi nousi matkaajien keskuudessa yhdistelmä juna + bussi jossa ensimmäinen pätkä Ulan Udeen, Mongiksen rajalle taitetaan junalla, josta sitten vaihdetaan bussikyytiin. Bussi huruttelee Ulan Batoriin n. 12 h eli jopa 10h nopeammin kuin juna ja rajamuodollisuuksiin menee reipas tunti. 



2. Bussimatka: ULAN UDE - ULAN BATOR

Liput hankittu: ei vielä hankittu
Hinta:25 € ?? 50 dollaria (jotakin nyt ainakin!)
Lähtö: 3.9
Matka-aika :n. 12 h

Kuulemma siis bussi lähtee kohti Ulan Bataria aamusin siinä klo 7-7.30 välissä. Toivotaan, että se on 7.30 sillä muuten meillä on 10 min aikaa keretä bussiin juna-asemalta. Heh heh.

4. Junamatka: ULAN BATOR - (JINING/HOHHOT) - PEKING

Tästä ei mitään haisua. Pallontallaajat osaavat kertoa, että junia menee vain pari kolme viikossa, joten saattaa olla täyttä. Lisäksi trokarit ostavat paikat valmiiksi eikä turismoksille jää muuta vaihtoehtoa kuin maksaa kalliimpaa hintaa matkanvälittäjille. Viestiketjuista sain kaiveltua esiin, että on mahdollista ostaa liput kapunkeihin nimeltä Jining tai Hohhot, joista pääsee jatkamaan matkaa Pekingiin.Katotaan millä jakkihärkäkyydillä sitä köpötellään rajan ylitse sitten.

5. Junamatka: PEKING - SHANGHAI

Tästähän ei ole vielä mitään haisua, mutta kuulemma kinkkilässäkin menee luotijunia vauhtia 300km/h, joten eiköhän me jossain välissä päästä änkeämään matkaan mukaan.

1. Lauttamatka: SHANGHAI - OSAKA

Katan idea oli suhailla Nipponin puolelle lautalla, mä en ole mikään synnynnäinen merimies niin olin eka vähän niheenä idealle, mutta otetaan kaikki seikkailuna! Ohan tossakin sit ihan oma fiiliksensä kun matkataan pitkin meriä, pelataan mahjongia kiinalaisia patseja vastaan ja syödään kiinalaista sapuskaa ravintolassa.

Liput hankittu: Shanghai Ferry (liput varattu ja haetaan Shanghain kansainväliseltä lauttayritykseltä)
Hinta: 1 450 RMB ( 176,35 €) tai 22 000 YEN ( 168,64 €) voi maksaa molemmilla valuutoilla
          Lisäksi maksetaan "port facility charge" satamassa joka on n. 5 e.
Lähtö: 17.9
Matka-aika: n. 11.00 - 9.00 (19.9) eli 2 rapsakkaa päivää merisairauden kourissa :)


6. Junamatka: JAPAN RAILPASS

Koska Japanin sisäiset junamatkat maksaa hunajaa, päädyttiin sitten lopulta hankkimaan Japanin railpassit 7 päiväksi. Olihan nekin aika suolasen hintaiset, mutta maksaa itsensä jo muutamalla reissulla takaisin. Osakaan saavuttuamme meillä on tuo viikko aikaa suhailla paikasta toiseen ennenkuin siirrytään Tokion sykkeeseen. Liput oli helppo hankkia nettisivujen kautta ja ne tulivat nopsaan postissa. Kiitos alhaiselle yenille, maksettiin näistä hieman vähemmän kuin Juuso, joka pulitti omastaan keväällä melkein 300 €. Heh heh. Meillä (tai ainakaan mulla) ei ole vielä mitään haisua minne Japanissa menee ja mitä siellä tekee, tässä on nämä muutamat päivät aikaa selvitellä tätä asiaa vielä. Mua itteeni olisi kiehtonut Kiina vähän enemmän kuin Japani, oon opiskellut liikaa Aasian historiaa nyt ja Japani on sen verran mulkero mun silmissä nykyään, ettei enää ihkupahku kawaii-popkulttuurikaan paljon lämmitä. Ehkä se tästä vielä syttyy!

Liput hankittu: Japaninspesialisti
Hinta: 250 €
Lähtö: vaikkapa 20.9
Matka-aika: 7 päivää

Nopeasti laskettuna näihin on palanut/tulee palamaan rahaa 740 € ja laskelmista puuttuu vielä pari muuttuvaa tekijää eli hinta nousee sinne ehkä 900 € tienoille. Japanin kilometrejä ei voi edes laskea mukaan kun ei tiedä minne vielä menee, mutta tuolla 11 500 km, kilsahinnaksi tulee peräti 0,078 €. Pelkkä Trans-Mongolia Lahdesta Pekingiin tulee kustantamaan alle 400 € jos päästään Mongoliasta Pekingiin alle satasella sitten. Ei paha!

2 kommenttia:

  1. oon oottanu tätä postausta kun kuut nousevaa !! pakko päästä itsekkin joku kaunis päivä kulkemaan toi reitti. se on musta ajatuksena jo niin mahtava, lähdet junalla kotikaupungista ja nouset viimeistä kertaa junasta jossain pekingissä! nautin siitä itse matkanteosta niin paljon et oisin niin liekeissä töröttämässä junassa :D! ehkä ens vuonna... reissupostauksia ootellaan ainakin täällä sormet syyhyten!!! hitto vuoden päästä meikäläinenki lähtee, järjestän vaikka väkisi elämäntilanteen sellaseks. niin ja huikeeta reissua teille=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeeeeee, kiitoksia! :))))
      Ja kyllä, meinaan kirjoittaa ja mahdollisimman paljon. En kestä ajatusta, että uhoan kirjottavani ja sitten "reissu vie mennessään", sillä eihän se tällaista paatunutta nörttiä vie minnekään! :D klo 20 oon jo kiltisti naputtamassa päivän tapahtumista :P

      Poista

Nyt sitä kommenttia!