perjantai 27. syyskuuta 2013

7 vrk JRPass ja reilaus Japanissa

Tässä tulee vielä yhteenveto omasta JR-reilauskokemuksesta Japanissa.
Hyödyksi ja vinkiksi muille maailmanmatkaajille:
Japanin reilauspassi pitää hankkia aina etukäteen ennen Japaniin menoa, eli tätä ei voi kekkaista kesken reissun ja lähteä reilaamaan. Jos matkustaa Japaniin ja on tarkoitus käydä muutamassa kaupungissa (eli periaatteessa ei mieti mitään superreilausta) niin kannattaa selvittää etukäteen paljonko junaliput Japanissa maksaa (paljon) ja laskeskella, tulisiko passi halvemmaksi kuin erilliset liput. Reilipassi saattaapi meinaan tulla halvemmaksi! Esim. Tokio - Osaka väli maksaa jo 100 e. Omamme tilattiin TÄÄLTÄ ja tavallinen 7 päivän lippu maksoi 250 euroa (postikulut 0e). Lippu pitää aktivoida kolmen kuukauden kuluessa hankintapäivästä, joten liian aikaisin ei lippua kannata ostaa itsellensä.
Japanin puolella tuo Suomessa hankittu lippu pitää vaihtaa vielä siihen oikeaan junapassiin ja tämä onnistuu helposti isompien juna-asemien lippupisteissä, niistä löytyy erikseen JRPassi-palvelutiskit. Kaikki ohjeet tulee lippujen mukana jo Suomessa, joten nou hätä! Tuolloin pitää olla mukana oma passi sekä Suomesta hankittu lippu. Passin voi aktivoida etukäteen alkavaksi muutaman päivän päästä, eli aktivoinnin voi tehdä etukäteen eikä juuri ennen matkaa (jos meinaa matkustaa esim. ensimmäisen kerran todella myöhään tai aikaisin niin tämä on kätevää).

Ja tässä meidän reitti joka muodostui lennosta aina päivää ennen tai jopa pari tuntia ennen lähtöä tapahtuviin päätöksiin. Näkyvät summat ovat matkojen hintoja jos passia ei olisi ollut (ja kaikki hinnat eivät ole supertarkkoja sillä google näyttää välillä vain nopeimman junan (kallein) reitit eikä normi shinkanseneja):
1. PÄIVÄ 20.9
OSAKA - KIOTO 540 yen
Lisäksi piti erikseen maksaa metro Osakan sisällä 270 yen.

3. PÄIVÄ 22.9
KIOTO - OSAKA 540 yen
OSAKA - HIROSHIMA 9000 yen
Hiroshimassa turistibussi 400 yen
HIROSHIMA - OSAKA 9000 yen
OSAKA - TOKIO 13 800 yen
TOKIO - UENO 150 yen

Lisäksi piti maksaa myös metro Uenosta Tawaramachin asemalle 160 yen.

4. PÄIVÄ 23.9
AKIHABARA - TOKIO 130 yen
TOKIO - ODAWARA 3500 yen
ODAWARA - TOKIO 3500 yen
TOKIO - AKIHABARA 130 yen


Lisäksi piti maksaa yksityinen juna Akihabarasta Asakusaan ees taas 400 yen ja juna Odawarasta Hakoneen ees taas 600 yen.
5.PÄIVÄ 24.9
AKIHABARA - HARAJUKU 150 yen
HARAJUKU - AKIHABARA 150 yen

Lisäksi piti maksaa yksityinen juna Akihabarasta Asakusaan molempiin suuntiin 400 yen.
6.PÄIVÄ 25.9
AKIHABARA - SHINJUKU 160 yen
SHINJUKU - TAKAO 540 yen
TAKAO - SHINJUKU 540 yen
SHINJUKU - AKIHABARA160 yen

Lisäksi piti maksaa se vanha kunnon A:sta A:han juna 400 yen ja Takaon päässä juna vuoren juurelle meno-paluu 240 yen.
7.PÄIVÄ 26.9
TOKIO - YOKOHAMA 450 yen
YOKOHAMA - SAKURAGICHO 160 yen
SAKURAGICHO - YOKOHAMA 150 yen
YOKOHAMA - TOKIO 450 yen

+ juna ees taas Akihabaraan 400 yen
7. PÄIVÄ JATKUU
TOKIO - SHINJUKU 160 yen
SHINJUKU - TOKIO 160 yen
+juna 400 yen


YHTEENSÄ SIIS: 43 920 yen = 337,80 €
(lisäksi muita kulkemiskustannuksia tämän aikana tuli 3270 yen eli 25 euroa)
No nyt ei todellakaan voi huutaa onnessaan, että selvää säästöä (87,80 €), sillä meillä hieman kusahti koko homma pariin tekijään joita tässä ihan mielelläni avaan niin pääsee ees jonnekin raivoamaan.



LISÄKUSTANNUKSET

Ensimmäinen on tottakai raha mistä voi haista vaikka koko loppupäivän. Eli tottakai innokkaana ja reippaana turistina oletat, että ostaessasi interrailpassin Japaniin niin sä pääset suhailemaan sillä ihan minne vaan. VÄÄRIN. Japanin JR on vain yksi yhtiö monista muista yhtiöistä jotka tarjoavat palveluitaan. Kaikkialle ei kulje JR-junia joten monesti matkustaessa katsomaan jotain hienoa paikkaa, huomaa, että vielä oikeasti sinne päästäkseen pitää mennä muulla kulkuneuvolla ja maksaa. Kuten ehkä tuosta meidän 25 euron summasta huomaa, me ei nyt ihan jouduttu rikkomaan säästöpossua reissumme vuoksi, mutta yksi pätevä syy oli tähän se, että me katsottiin itsellemme sellaisia kohteita jonne ei tullut niitä älyttömiä kustannuksia. Moniin paikkoihin olisi pitänyt maksaa lisäksi yli 10 e suuntaansa.

Lisäksi JR passi ei käy kaikista nopeimmissa junissa NOZUMISSA ja yhdessä toisesa (nimeä en tietty nyt muista, HIKARI??). Ja mistä tiedät mikä juna on mikäkin? NO ET VITTU MISTÄÄN! Google maps ei kerro. Ei löydetty yhtäkään aikataulusivustoa joka kertois. Asemallakaan ei v´sitä nää, koska junista näytetään vaan numerot sekä määränpäät, ei niiden nimiä. Me siis todettiin, että helpointa mennä aina lippuluukulle ja sanoa minne menee. Pari kertaa meinaan katottiin joku juna johon haluttiin liput ja luukulla selvisi, etteivät ne käy. Siinä olisikin ollut pientä selvitettävää jos juniin olisi vain hypännyt sillä jos menee junaan joka ei kelpaa lipulle niin lippu pitää maksaa.

Jos joku tyyppi on niin fiksu (Juuso nyt oli), että osaa mennä juniin itekseen niin kaikissa luotijunissa on tietyt vaunut varaamattomille paikoille. Sinne vaan talsii sisään ja istuu missä on tyhjää. Joskus varattavista vaunuista paikat myydään loppuun kun varaamattomat vaunut ammottavat tyhjyyttään. Joskus voi käydä myös niin, että varaamatta lippua joutuukin seisomaan kun on täyttä. Me tykättiin ottaa ihan paikkaliput, siinä tuli minimoitua kaikenlainen häslinki.

VÄLIMATKAT

 Netissä ilmoitetaan, että tänne ja tänne pääsee Tokiosta tunnissa. Oikeasti se meinaa sitä, että Tokion asemalta tämän toisen paikan pääasemalle menee n. tunti. Lisää siihen oma liikkuminen Tokiossa asuinalueelta keskustaan kahdella vaihdolla sekä märäänpäässä taas uusi vaihto asemalta kohteelle. Yhtäkkiä huomaatkin viettäneesi junissa yhteensä 3 tuntia. Ja sama reissu pitäisi vielä tehdä takaisin Tokioon. ööö....

Hyvänä esimerkkinä tässä teille kirjoittamani ajat kun olimme menossa Takao vuorelle, joka on 50 min päässä Tokiosta:
Asakusa - Akihabara 11.12 -11.20
Akihabara - shinjuku 11.27 - 12.02
Shinjuku - takao 12.54 -14.00
Takao - Takaosan14.10 - 14.15

Yhteensä 2h 11 min
Ja sama toiseen suuntaan sitten

Ja tämähän on ihan iisipiisi välimatka taas sillä me valittiin kohteemme myös helppouden perusteella, kun ei väsyneenä enää pystynyt mihinkään suurempaan. Fujivuorelle meneminen olisi vienyt n. 4 tuntia suuntaansa.


JULKISEN LIIKENTEEN EPÄSELVYYDET

Tässä on nyt kuiteski matkustettu jo aika monessa paikassa ja kaikkialla käytetty metroja. Niin ei tää Japanin ja varsinkaan Tokion liikenne ihan kaikista selkeintä kyllä ole. Kun muualla automaatissa valitaan kohde minne menee ja maksetaan sen mukaan niin Japanissa sä valitsen ensin maksun ja sitten... maksat sen. Tietämättä hevon huttuakaan siitä, että menikö oikein vai ei. Sitten joka asemalla on sellasia fare adjustement - koneita joihin voi lykkiä lisää yenejä kun portit ilmoittaa, että olet maksanut liian vähän. WHATTAAA. Ja jos jollain asemalla sattuu olemaan sellainen iso taulu asemista ja paljonko on maksu milläkin välillä, niin kaikki on japaniksi ja ellet satu tasan tarkkaan muistamaan missä välissä asemasi oli niin arpapeliksi mennöö taas. 

Tokio on miljoonakaupunki jossa on paljon turisteja, mutta siellä ei ole kehitetty mitään kuukausi/viikko-korttia jolla saisi alennusta matkustamisesta (tai on! yhden ja kahden päivän non stop-liput jotka voi ostaa lentokentältä). Ja pari pysäkinväliä maksaa vähintään 130 yeniä eli euron. Päivän aikana täällä saattaa helpostikin mennä 8-10 euroa matkustamiseen, varsinkin jos ei ole aikaa silmä kovana kytätä metrokarttaa ja googlemapsia vaihtoehtoisen reitin selvittämiseksi. Millä perseellä nää ihmiset maksaa kuukausittaiset liikkumisensa??

Metrokarttakin oli aluksi ihan whattatttaaa, sillä samassa paskassa on metro, JR junat sekä muut yksityiset junat yms. Niin hitostako sitä heti tietää, mikä on mikä ja mihin pitää maksaa mitäkin. Mekin ostettiin ensin väärästä automaatista liput, sillä kuviteltiin, että lippu pitää hankkia heti kun tullaan asemalle eikä vasta sitten kun on mennyt viidet eri liukuportaat maan alle.

Mitä olisi voinut tehdä toisin?

Me kuviteltiin, että asettumalla Tokioon yhteen paikkaan me päästäisiin tutkimaan Japania ristiin rastiin passin avulla. Totuus olikin vähän jotain muuta, sillä vaikka se shinkansen-juna onkin nopea niin mikään muu ei olekaan.  Matkustusajat venyvät helposti moneen tuntiin ja kun aina pitää illaksi palata takaisin hotellille niin matkustusalue muuttuukin rajalliseksi.

JOS olisi ollut viisas, niin reitti olisi pitänyt suunnitella etukäteen jo Suomessa, ottaa selvää paikoista ja maksuista ja täällä Japanissa sitten vaan painaa menemään. Hotellit olisi varannut hyvissä ajoin aina matkan varrelta jolloin pidemmänkin etapin olisi voinut taittaa päivässä kun katto olisi hommattuna uusilla huudeilla.

Eli te, jotka miettii tätä niin olkaa fiksuja ja suunnitelkaa etukäteen niin ei tule sitten mitään pettymyksiä :) Meillä oli pari kohdetta joita mietittiin etukäteen, että halutaan käydä. Täällä sitten selvisikin, että toinen paikka oli täysin suljettu ja toinen remontissa niin eihän niihin sitten päässyt. Nöf.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Nyt sitä kommenttia!