torstai 17. lokakuuta 2013

Kun tyhmä turisti maksaa liikaa

Hypätään ajassa nyt ihan tähän päivään, sillä pitää päästä jonnekin vielä itkemään omaa huonoa oloa. Mikään maailmanloppu ei ole vielä tullut päällemme, mutta silti mieli on maassa. Syynä taas kerran väsymys, pitkät matkustusajat ja perillä odottava pettymys. Tämä kombinaatio taitaa ainakin itselle olla se kaikista pahin yhdistelmä, oma fiilis kärsii ja sen vuoksi muiden fiilis kärsii.

Meillä oli ostettuna valmiiksi AirAsian lento Bangkokista Surat Thaniin ja lippuun kuului ferry-kuljetus Samuille. Mä jo päivää ennen lähtöä aloin miettiä, että kuinkas fiksu tämä vaihtoehto olikaan ja eilisen päivän perusteella olisin voinut hukuttaa itseni mereen, sillä tämä ei ollut fiksua sitten mistään päin katottuna. Suurin ongelma itsellä on asioista irti päästäminen, varsinkin kaikesta negatiivisesta. Joten voitte vaan kuvitella millaiset sisäiset taistelut oli eilen käynnissä kun koitin pitää turhautumisen kurissa. Eihän näille päätöksille voi mitään, tehty mikä tehty. Mutta voi jumalauta jos olisin tiennyt tämän.

Alunperin otettiin lennot (1h 10min) sen takia, että voihan sitä maksaa vähän ekstraa siitä, että pääsee nopeammin perille. Vertailukohteena Sandran bussi+ lauttayhdistelmä 22 e ja 12 h. Mutta kun asiat eivät olekaan niin yksinkertaisia. Meidän lento lähti klo 7 aamulla, mutta me herättiin jo klo 03, jotta keretään kentälle. Lautta Surat Thanista vei meidät Samuille, eli Koh Taon lähellä sijaitsevalle saarelle. Ajattelin, että sieltä vaan napataan toinen ferry Taolle. No se Taon ferry lähti saaren toiselta puolelta jonne piti ottaa yksityinen taksi. Me oltiin loppujen lopuksi klo 15 jälkeen perillä Taolla ja siinähän ne omat 12 h sitten vierähtivätkin mukavasti. Hintaeroa yhteensä kun lasketaan paluumatka yhteen on 120e meille takkiin. Eli niin: kun tyhmä turisti maksaa liikaa. Ja kun vielä maksaa liikaa siitä, että homma hoituu vaikeammin. Eniten tässä nakertaa se, että tietää paluumatkan olevan samanlainen eikä siihen voi pahemmin enää vaikuttaa. Ja sepäs vasta vammasta onkin!

Toinen vielä suurempi TOU-juttu on meidän hotelli. Sitä suositteli suomalainen sukellusfirma, jonne Juuso on menossa suorittamaan Open waterin. Sitä kauheesti hehkuteltiin netissä, joten varasin sen kautta meille 5 yötä, sukelluskurssin ajaksi. Tultiin paikalle ja mentiin suihkuun kun reissussa oli hieman rähjääntynyt päivän aikana. Suihkusta tuli MERIVETTÄ! Vähänkö naamaa kiristi, tuntui, että kulmakarvat katoaa hiusrajaan kun vesi kuivatti ihon ihan täysin. Muutenkin mökki oli jotenkin ihan vammanen, siellä oli monta sellasta ihmejuttua, jotka yksinään eivät tietty ole mikään ongelma, mutta väsyneenä ja suolaan balsamoituneena ei paljoa jaksanut naurattaa.

Illalla käytiin safkaamassa ja fiilis tuli paremmaksi (nähtiin Sandra ja Topias, mutta siitä lisää myöhemmin). Aateltiin, että kyllä tää tästä, se oli vaan sellainen alkujärkytys johtuen väsymyksestä. Mutta ei, kyllä se mökki vaan oli edelleen ihan pyllystä. Se oli myös aamulla pyllystä sekä lounaan jälkeen pyllystä. Itseasiassa se oli ihan PERSEESTÄ. Täällä on vaan jotenkin itselle liian huonot vibat. Lisäksi tämän taso on aika ala-arvoinen siinä mielessä, että me maksetaan nyt 10 e enemmän mökistä, joka on ihan samanlainen kuin ne kympin halvemmat mökit, mutta tässä on lämmin vesi. JOKA EI TOIMI. HMMM... Eli mistä me oikein maksetaan??

Käytiin siis kysymässä, että onko ok, jos me ollaan vielä yksi yö ja sitten häivytään. Meidän pitää maksaa 50% varauksen määrästä, eli meidän tapauksessa otetaan nyt takkiin 1200 bahtia (30e), MUTTA! Me päästään täältä pois, mikä on jo sinänsä puoli voittoa ja lisäksi tuolla rannalla haahuillessa me löydettiin aivan täydellinen bungalowi! Iso huone, fiksu vessa, tehokas tuuletin, JÄÄKAAPPI (täällä saarella ei missään fan-huoneissa ole jääkaappia oikeesti) ja uima-allas tossa ravintolan edessä. Ja hotelli on ihan rannassa. Hintaa 500 baht eli 12,5 e! OMG!

Tämä oli kyllä nyt niin ryysyistä rikkauksiin päivä. Samalla opittiin taas muutamia arvokkaita läksyjä:
- Huone kannattaa varata aina vaan yhdeksi yöksi tämmöisistä paikoista
- Paremman hotellin etsiminen on täyttä arpapeliä ja kiinni vain hyvästä tuurista

Näillä mennään! Mai pen rai!