keskiviikko 27. marraskuuta 2013

IG Travel Thursday - Australian reissun parhaat palaset

Mulla on ollut aikomuksena osallistua Instagram Travel Thursday-tapahtumaan heti kun lähdin reissuun elokuussa, mutta niin ne kuukaudet ovat lipuneet ohitse ja aikomus siirtynyt seuraavaan viikkoon ja sitä seuraavaan viikkoon. Suurimpana ongelmana on ollut myös oman luurin rajallinen tallennustila ja kuvien hermeettinen määrä jolloin kuvat on koneelle siirtämisen jälkeen poistettu puhelimesta uusien tieltä. Nyt vihdoinkin sain sopivan kuvamateriaalin avulla aikaiseksi ensimmäisen IG Travel Thursday-postaukseni ja sen aiheena on meidän hetki sitten päättynyt matkamme Australia-osuus.

Halusin koota vielä yhden kirjoituksen alle meidän kivoimmat puuhastelut Sydnenyssä ja Cairnsissa. Pääsimme kahden viikon aikana nauttimaan maan ihanasta luonnosta, iloisista ihmisistä ja yleisestä toimivuudesta. Kuinka hienoa on esimerkiksi löytää kaupasta jugurttia ja mysliä! Itse olin into piukeena vaikken ennen lentolippujen ostoa koskaan ajatellut matkustavani Australiaan. Itselleni juuri toimivuus, helppous ja länsimaisuus olivat suurimpia viihtymis-tekijöitä maassa. Miinuksena voidaan toki sitten vastavuoroisesti mainita kalleus, joka sai resuisen matkaajan välillä haukkomaan henkeään ja tarraamaan ohkaisesta lompakostaan kahta kauheammin kiinni.
Meidän ensimmäisenä päivänä päästiin nauttimaan entisten työkavereiden vieraanvaraisuudesta ja ystävällisyydestä, he kun majottivat meidät luokseen koko Sydneyssä olon ajaksi. Pikaisten päiväunien jälkeen pääsimme kävelemään Harbour Bridgeä pitkin Sydneyn keskustaan ja samalla näkemään Sydneyn tunnetuimman nähtävyyden Oopperatalon.
Kävelyretkemme jatkui Sydneyn kasvitieteelliseen puutarhaan jossa saimme maistiaisia Australian luonnosta ja vehreydestä palmujen, kakadujen ja suurten lepakkojen muodossa. Iltayhdeksältä maittavan sushi-illallisen jälkeen kävelimme Darling Harbouriin katsomaan joka lauantaista ilotulitusta satamassa ja se oli täydellinen lopetus meidän ensimmäiselle päivälle Australiassa.
Huonon sään vuoksi jouduimme muutamaksi päiväksi linnoittautumaan North Sydneyn asumukseemme, mutta auringon taas tultua näkyviin teimme kävelykierroksen Chinatownissa ja Darling Harbourissa. Näkymän ja veneiden ihastelun lisäksi kävimme satamassa sijaitsevassa Maritime museumissa, jonka kautta pääsimme tutustumaan muun muassa sotalaivan ja sukellusveneen sisälle.
Viiden Sydney-päivän jälkeen matkamme jatkui Queenslandiin Cairns nimiseen kaupunkiin. Vietimme siellä viisi päivää nauttien lämpimistä ilmoista ja rennosta rantakaupunki-tunnelmasta. Otimme aurinkoa ja uimme rantaan rakennetussa laguunissa ja juhlistimme vuosipäiväämme uskomattomalla helikopterikyydillä Isolle valliriutalle.
Helikopterikyyti oli aivan mahtava kokemus ja päivä jatkui ikimuistettavana koralliriutan äärellä syöden, nauttien auringosta sekä snorklaten tämän uskomattoman ekosysteemin seassa. Näimme kilpikonnan ja kymmeniä erilaisia kaloja kaikissa sateenkaaren väreissä uivan ympärillämme.
Cairnsin jälkeen palasimme vielä kolmeksi päiväksi Sydneyyn. Teimme päiväretken Bondi Beachille jossa surffaajat ottivat mittaa meren mahdista ja muut palvoivat aurinkoa puuterihiekan päällä. Kävelimme tunnettua Bondi walkia pitkin viereisille rannoille ja saimme ihastella upeita maisemia.
Viimeinen päivä ei jäänyt pekkaa pahemmaksi sillä vietimme sen Tarongan eläintarhassa. Pääsimme vihdoinkin näkemään koalan, kenguruita sekä muita Australian hauskoja eläimiä joiden lisäksi tarhassa oli kattava valikoima muita eksoottisia otuksia aina tiikereistä norsuihin ja Anakondista kirahveihin.

******

Virallisia IG Travel Thursday-järjestäjiä ovat Suomessa Destination Unknown, Kaukokaipuu ja Running with Wild Horses ja homman tarkoituksena on "vahvistaa Instagramia matkainspiraation ja -tiedon levittämiskanavana, ja tuoda esille Instagramin matkailueksperttejä". Kuka tahansa voi osallistua kirjoittamalla matkailuaiheisen blogipostauksen ja jos ei kirjoita blogia, voi omia matkakuviaan kuitenkin lisäillä Instagrammissa #igtravelthusday-tägin alle.

1. Kiva kun lähdit (vihdoin) mukaan! :) Ja nuo Australia kuvat... vähän harmittaa että Australia jää käymättä tulevan Uuden-Seelannin reissun yhteydessä, mutta fiilistelenpä niitä kuvia sitten täällä :)

2. Upeita kuvia! Kiva uusi tuttavuus sun blogi.

1. Kiitoksia ja tervetuloa lukemaan! :)

3. Aivan huikeita kuvia, ja ehdottomasti ihan mahtavaa saada sutkin mukaan meidän tempaukseen! :)

1. Kiitoksia! Oon tässä ollut ihan hymyssä suin kun teiltä sai näin mahtavan vastaanoton! :)

4. Voi miten kaipaan noita maisemia, ihana Australia! Ihastelinkin juuri näitä kuvia instagramissa :)

1. Kiitoksia! :)
      Ja suurkiitos sun blogille joka sai mut kiinnostumaan ja innostumaan Australiasta! Oli mukavaa lueskella sun tarinoita sieltä ja helikopterikyytikin tuli kekkastua blogisi kautta.

2. Mahtava kuulla! Helikopterireissu oli aivan ykkönen!

5. Kiva löytää uusia seurattavia blogeja IG Travel Thursdayn kautta! Sun blogi on matkakuumetta parhaimmillaan :)

1. Kiitoksia! Olin silmät sykkyrässä ihan ihmeissäni kun vilkaisin ensimmäistä kertaa kommenttiasi, sillä siskoni nimi on Leena ja hän asuu Lontoossa x)

Pitää laittaa blogisi kyllä myös seurantaan ja löytää aikaa lukea vanhoja postauksiasi läpi. Huomasin, että sinäkin teit Trans-Mongolia-junareissun! Ja Lontoo on yksi lempikaupungeistani, sinne on nyt tullut eksyttyä joka vuosi vähintään kerran (kiitos pirkkalan lentoyhteyden). Tunnelma siellä on ihan omaa luokkaansa ja pidän kaupungin/maan historiasta :)