sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Ha Long Bay - risteily

Kun IGTT-postauksessa tuli käsiteltyä vain pintapuolisesti meidän Halong Bay-retken maisemia, olisi nyt tarkoitus antaa hieman yksityiskohtaisempi kuvaelma tästä kahden päivän ja yhden yön risteilystä. Me varattiin retki Hanoista erään pienen matkatoimiston kautta. Hotellimme koitti väen vängällä saada meitä yhdelle risteilylle heidän kauttaan ja se asenne oli niin ärsyttävä (retkeä myytiin vain sillä perusteella, että me voidaan valittaa hotelliin jos jokin ei mene hyvin, retken sisällöstä osattiin kertoa hyvin vähän) ettemme halunneet ottaa retkeä väkisinkään.

Jo ennen retkien kyselyä lueskeltiin Tripadvisorista ja LonelyPlanetista ihmisten kokemuksista ja päällimmäisenä ohjeena nousi esiin se, että halpa meinaa näissä retkissä myös huonoa. Tämän perusteella ajateltiin ottaa varma kolmen tähden retki, joka maksaisi hieman ekstraa, mutta samalla takaisi sen, että reissu olisi mahdollisimman mukava. Koska jahkailtiin lähdön kanssa niin pitkään, haluamamme järjestäjä (Alova cruises, hyvät arvostelut netissä) olikin täyteen buukattu ja ennenkuin huomattiinkaan, oltiin ostettu 4 tähden retki Gray line -järjestäjältä hintaan 100e/hlö. Hieman nyt taas törsäilyksi meni, mutta onpahan sitten mukavat olot tiedossa paatilla.

Lähtö hotellilta oli klo 8 ja siisti Hyundai (Vietnamissa tuntuu melkein jokainen turistibussi olevan tämmöinen keskisuuri kermanruskea Korean ihme) ja bussimatka tuolle 150 km pätkälle kesti yli 4 tuntia. Voimme vain kaikki hiljaa ihmetellä kuinka teistä saa niin huonokuntoisia. Meidän reissulle osallistui lisäksemme 2 muuta pariskuntaa joten high class-fiilis kertaantui vielä sillä, että meitä oli vain muutama henkilö paatilla. Henkilökuntaa oli enemmän kuin vierailijoita! Kannattavaa touhua...

Meidän ohjelmistoon kuului ensimmäisenä päivänä kelluvassa kalastajakylässä ja simpukkafarmilla käyminen. Alussa huolestutti kuinka paljon rahaa taas pitää viljellä ympäriinsä tippien muodossa, mutta kukaan ei onneksi pyytänyt tippiä (suuri plussa!). Muuten retkikohteet kyllä olivat aika turistimaisia pällistelytuokioita. Toisena päivänä ennen paluuta Hanoihin käytiin tutkimassa vielä suurta Sung Sot - luolaa, jonka massiiviset mittasuhteet (ensimmäinen luola missä me ollaan käyty) jäivät valitettavasti pahoin suurten turistilaumojen varjoon. Luolassa eteneminen tapahtui suurimmaksi osaksi jonottamalla, porukkaa oli niin hemmetisti.
Kelluvan kalastajakylän koulu. Opettaja tulee kylään opettamaan aina parin vuoden ajaksi ja asuu luokkahuoneen vieressä pienessä kopissa. Vanhemmat lapset joutuvat menemään mannermaahan koulua varten ja monet jättävät koulun kesken rahanpuutteen vuoksi.
Kalastajakylän lapsia leikkimässä pienellä lautalla. Lapset oppivat uimaan jo pieninä, joten heille meidän silmään vaaralliset leikit ovat arkipäivää.
Simpukoiden istutusta. Valmiiksi helmen muotoiseksi tehty pallero istutetaan simpukan sisään ja kahden vuoden päästä se on valmis myytäväksi.
Upea auringonnousu Halong Bayssa.
Tällä reissulla sitä huomasi sen syyn miksi turistiretket eivät ole meidän heiniä. Aikataulu oli kuin armeijassa, kaikki oli kellotettu ja kun laivan kapteeni ilmoitti "nyt teillä on 1,5 h vapaata aikaa, nyt teidän pitää mennä tuonne, huomenna on aamupala klo 7, pakko tulla!" niin itelle tuli sellanen olo, että mä en jaksaaa! Mikä se semmonen lomailu on jossa lepohetkikin on aikataulutettu? Oltiin siis todella tyytyväisiä päätökseemme tulla vain yhdeksi yöksi, muuten me oltaisiin oltu henkisesti ihan rikki. Tämän samaisen syyn takia me jätetään nyt Saigonissa Mekong Delta-reissut väliin, sillä nää tyypit on tunkeneet siihen niin paljon kaikkea ohjelmaa, ettei oma hermo kestä moista.
Reissu oli siis ihan kiva, mutta nyt täytyy paljastaa, että nämä kuvat antaa siitä ehkä hieman virheellisen mielikuvan. Reissu ei meinaan missään vaiheessa ollut mikään "vau!"-elämys. Molemmat todettiin, että tässä kyllä odotettiin jotain vähän suurempaa. Eniten harmitti, että se kajakointi piti unohtaa ihan täysin sillä ulkona oli ehkäpä joku +18 astetta parhaimmillaan ja meikäläinen oli käärinyt jokaisen lämpimän vaatteen päälleensä viltin lisäksi. Lisäksi aurinko näyttäytyi vain aamulla jolloin sain otettua nämä hienot kuvat, mutta muuten kaikki oli niin tasaisen harmaata, että melkein itketti. Oli kylmä, meri oli harmaa, taivas oli harmaa ja vuoret olivat harmaita ja ainoa asia mikä tuolloin olisi kiinnostanut, oli lämmin sänky laivan sisällä. Mutta uskon vahvasti kyllä siihen, että he jotka tulevat tänne lämpimään aikaan, saavat kyllä penneillensä hyvän vastineen!
Vaikka sää ei nyt ollutkaan meidän puolella, oli reissu silti ikimuistoinen. Tähän vaikutti suuresti aivan älytön sattumus, joka tapahtui jo satamassa ennen meidän laivaan nousua. Odottaessamme paattiamme kuultiin viereistä pöydästä puhetta Suomeksi ja muutaman sekunnin päästä selvisikin, että puhuja oli Juuson yläasteen opettaja! He olivat vaimonsa kanssa kiertelemässä Laosia ja Vietnamia ja sattuivat nyt tupsahtamaan juuri sinä hetkenä samalle risteilylle meidän kanssa. Hahaa! Jälleen hyvä todiste maailman pienuudesta. Tämän pariskunnan tapaaminen oli kyllä retken kohokohta ja vaikka meillä oli yli 30 vuotta ikäeroa me tultiin todella hyvin juttuun ja puhuttavaa riitti. Oli myös jotenkin hassua kuunnella heidän kertomustaan Laosin halki matkustamisesta paikallisilla busseilla kanojen kanssa. Mitä ihmettä?! Eikä meidän pitäisi olla niitä seikkailijoita ja heidän varovaisia pakettimatkailijoita? Kyllä nyt olivat osat kääntyneet päälaelleen. Mutta oli myös samalla hienoa huomata, että kyllä sitä vielä vanhanakin jaksaa! Mekin voimme sitten eläkeiässä lähteä viidakkojormiksi, nyt lomaillaan koko sielun kyllyydestä, eihän tässä ole mitään hätää!
Song Sot luola sisältä
Lounasaikaan nautimme vielä ruokaa laivassa ja tämän jälkeen lähdimme kohti Hanoita. Matka takaisin kesti taas ne varmat 4,5 tuntia ja oltiin viiden aikaan perillä. Rikkinäisinä, väsyneinä ja likaisina. Vietimme yhden yön Hanoissa ja lähdimme seuraavana päivänä lentämään kohti Saigonia.

1. Itsekin vierailtiin taannoin Kaakkois-Aasia reissulla Halong Bayssa ja eikä missään tapauksessa haluttu minkään matkanjärjestäjän valmista matkaa juurikin ahdistavien aikataulujen ja ohjelmanumeroiden takia. Tehtiin sitten reissu omatoimisesti ja täytyy kyllä sanoa, että se oli ehdottomasti vaikein omatoimireissu mitä olen koskaan tehnyt. Ensinnäkin oli todella vaikea löytää Hanoista kyyti pelkästään CatBa-saarelle, ilman parin päivän matkapakettia, sillä sellaisia ei vaan yksinkertaisesti ole tarjolla. Onnistuttiin lopulta ostamaan pelkät matkat yhdeltä matkanjärjestäjältä, mutta meidän täytyi muistuttaa asiasta jokaisessa välissä, ja meidän meinattiin melkein väkisin pitää matkanjärjestäjän paatissa :D. Vihdoin kun olimme useiden selittelyiden jälkeen päässeet CatBa -saarelle, osuimme paikalle tietenkin jonain paikallisten loma-aikana, joten jokaikinen hotelli oli täynnä. Saimme vihdoin neuvoteltua (saavutus sinänsä, sillä meillä ei ollut yhteistä kieltä! :D) itsellemme yösijaksi eräästä hotelliravintolasta yläkerroksessa sijaitsevan varastotilan, joka oli myös hotelliväen kulkureitti katolla sijaitsevalle pyykinpesupaikalle (jossa kävimme myös itse pesulla).
    Halusimme kajakoimaan, ja senkin halusimme tehdä omatoimisesti ilman oppaita ja suurta kajakkiryhmää. Tämäkin osoittautui yllättävän vaikeaksi ja saimme kysellä useasta paikasta vuokralle pelkkiä kajakkeja ilman opasta ja retkiryhmää. Sellainenkin lopulta löytyi ja pääsimme tutustumaan kalkkikivimuodostelmiin ja niiden väleistä löytyviin autioihin hiekkarantoihin ja luoliin omassa tahdissamme ilman kelloa naputtavaa opasta.

Että vaivaa sai todellakin nähdä tämän omatoimireissun eteen, mutta tulipa siitä ainakin ikimuistoinen ;)

1. Mun Halong Bay-mielukuvat on muuten peräisin sun valokuva-albumista facesta! :) Teijän matkan kuvat oli niiin hienoja ja se fiilis mikä välittyi noista Halongin kuvista oli melkenpä huumaava! Me ei sitä fiilistä koettu ja siks jäi vähän pliisu olo.

Me ollaan jotenkin niin läskejä ettei jakseta tapella oikein missään asiassa täällä reissussa. Kun Lounarin keskustelupalstalla hipit taisteli järjestäjien laadusta, tuli jo heti sellanen olo, että ok, jos noi menee järjestetylle retkelle niin mennään kyllä mekin, meinaan kun hippi ei lähde omatoimisesti niin se on sit jo helkkarin vaikeeta! :D

Onneks teijän reissu meni hyvin ja lopussa kiitos seisoi vaikka vaikeuksia riitti :)

Tuo kajakoinnin jääminen kyllä harmittaa vietävästi, mutta otetaan sitten siitä irti filippiineillä kun sielläkin on kuulemma noita vuoria meressä.

2. Meille sattui kyllä hyvät kelit, saatiin kärventyä auringonpaahteessa. Harmi että teille osu vähän huonompi ilma, se kyllä varmasti vaikutti paljon koko reissuun. Mutta nämä täällä blogissa olevat kuvat näyttävät kullä tosi hyviltä, että kyllä te nyt ainakin vähän aikaa pääsitte näemmä nauttimaan Halong Baysta :).

Mulla ja mun matkakaverilla on ennestään sen verran huonoja kokemuksia mistään matkanjärjestäjien reissuista, että ollaan pelattu sitten varman päälle ja menty ihan omin nokkinemme melkeinpä kaikkialle. Tietääpähän sitten että saa syyttään vain itseään jos meni joku vituiks :D. Vaikka useimmiten "vituksi" menneistä reissuista on sitten tullut niitä kaikkein jännittävimpiä. Aasiassa kun harvoin asiat rullaa niinkuin oli suunniteltu :D.

Parhaat palat jäi vallan kuvaamatta, kun ei uskallettu järkkäreitämme ottaa sinne kajakkiin mukaan. Pidettiin meidän kajakointitaidot ja kokemus huomioon ottaen erittäin todennäköisenä sellaista skenaariota, että oltaisiin kamojemme kanssa jossain Halong Bayn pohjassa :D. Ei itellä niin väliä, mutta kamera piti säästyä vahingoilta haha :D.

3. Kuvanmuokkausohjelmat saavat ihmeitä aikaan ;) Mutta kyllä, auringonnousu aamulla sai kyllä paikan näyttämään juurikin siltä mielikuvien unelmapaikalta. Eikä harmita reissun teko vaikka ilma olikin kolea, kokemuksia kokemuksia! :D

Itse mietin kyllä samaa tuon kajakin kanssa, että ei sinne ehkä kameraa uskalla ottaa mukaan. Meillä on kyllä ostettuna nyt semmonen ocean packi joka on vedenkestävä pussukka niin sen kanssa sitten voi onneksi raahailla pelejä ja vehkeitä mukanaan. Mä en ees halua aatella sitä fiilistä että joku järkkäri tipahtaa veteen. Se ois aika lailla siinä! :D

2. Cat Balle pääsee juna- katamaraaniyhdistelmällä varsin helposti Hanoista.