lauantai 19. heinäkuuta 2014

#sokoshotels40: Kolin kansallismaisemissa

Viikko sitten starttasimme juuri hankitun kauppakassimme, Nissan Primeran, ja suuntasimme kohti koillista. Matka kulki Jyväskylän kautta Kuopioon ja siitä piskuisia maanteitä pitkin kohti Pohjois-Karjalaa ja siellä sijaitsevaa Kolia. Kun radiosta pärähti soimaan Leevi and the Leavingsin legendaarinen kappale, ei voinut muuta kuin laulaa perässä:

"Minä lähden Pohjois-Karjalaan,
vaihdan farkut verkkarihousuun.
Kotiseudulle Pohjois-Karjalaan,
juon kaljaa auringon nousuun!"

Tänä vuonna Sokos Hotels täytti 40 vuotta ja sen kunniaksi 40 matkabloggaajaa on saanut mahdollisuuden vierailla ketjun eri hotelleissa ja nauttia pienestä lomasta Suomessa, Tallinnassa tai Pietarissa. Vierailut sijoittuvat toukokuun ja elokuun välille. Fat in Bangkok pääsi mukaan myös ja vielä ensimmäiseen toivekohteeseemme eli Break Sokos Hotel Kolille! Haluttiin valita Break-hotelli maksimoidaksemme lomafiiliksen ja rentoutumisen. Suomessa on tullut matkustettua hävettävän vähän ja tämä tuntui loistavalta kohteelta korkata Suomimatkustus.

Vasta myöhemmin tajuttiin, että Kolille on matkaa Tampereelta sellaiset vaatimattomat 500 km. Kyseinen matka on vielä melkein pelkkää maantieajoa, moottoritietä löytyi vain Kuopion lähistöltä eli ajotunteja tulisi runsaasti. Ettei matka menisi vain autossa istuessa, varasimme Kolin hotellista vielä toisen yön omaan piikkiin. Näin saimme enemmän aikaa nauttia meidän minilomasta.

Saavuimme Kolille perjantaina klo 20 jälkeen väsyneinä, mutta innokkaina. Olin juuri ennen lähtöäni lukenut Lauran kokemuksista Kolilla, joten tiesi vähän mitä odottaa. Emme siis hämmentyneet maisemahissin olemassaoloa, jonka avulla pääsi kätevästi parkkipaikalta ylös hotellin viereen. Saimme huoneen 3.kerroksesta ja sieltä avautuivat uskomattomat maisemat koko seinustan pituisista isoista ikkunoista. Ei kalpene maisema yhtään esim. Vietnamin Halong Baylle tai Filippiinien pikkusaarille!

Näköala huoneestamme. Kelpaa!
Sokos Hotel Koli ja huoneemme jossa odottivat tervetuloa-kortti ja Mökö-kivet

Hotellin sijainti oli vallan loistava ja sen yleiset tilat sopivat maisemiin todella hyvin. Oli avaruutta, paljon tummia pintoja, kiveä ja puuta. Pielistä pääsi ihastelemaan niin oman huoneen kuin terassin ja ravintolan tiloista. Ehkäpä nämä vimpan päälle tehdyt yleiset tilat yhdistettynä upeisiin maisemiin saivat meillä pienen "o-ouu"-fiiliksen aikaiseksi astuessamme huoneeseemme. Huone oli selvästi pintaremontin tarpeessa emmekä tainneet olla ainoat tätä mieltä olevat, sillä kuulimme myös muiden vieraiden päivittelevän asiaa. Huoneen pinnat olivat paikka paikoin pahastikin kärsineitä ja seinien okramainen väri sai ajattelemaan mennyttä 80-lukua ja tupakoimista sisällä. Huoneen kunto yllätti meidät ja vaikka stailiin tottuikin parin päivän aikana, ei huoneen hinta ja taso ihan täysin kohdanneet mielestämme, mikä oli tottakai harmillista.

Ensimmäinen ilta meni vain huoneessa hengaillessa ja maisemaa fiilistellen. Mentiin aikaisin nukkumaan, jotta seuraavana päivänä olisi virtaa kaikkiin tuleviin elämyksiin. Uusi päivä alkoikin runsaalla hotellin aamupalalla josta matka jatkui luontokeskus Ukkoon ja selvitettyämme meille sopivan reitin sukelsimme Kolin kansallismaisemiin.

Patikoimme luonnossa noin 10 km lenkin käyden Likolahden rannalla, Tarhapuron vesiputouksella, Purolanaholla ja Mäkrän huipulla. Palatessamme takaisin kiersimme ihastelemassa maisemia myös Pikku-Kolin, Ukko-Kolin ja Akka-Kolin huipuilla. Pienen lepotauon jälkeen ajoimme vielä autolla Pielisen rannalle jossa Juuso kävi uimassa (itse en uskaltanut sillä vesi oli liian kylmää). Retkemme aikana näimme Kolin luontoa todella monimuotoisesti ja itselleni ehkäpä hienoin näkymä (meidän ikkunamaiseman jälkeen tietenkin) oli tuo Tarhapuron syrjässä ollut vesiputous, joka vielä ihan oikeasti oli kunnon putous eikä mikään pieni liru niinkuin ensin aateltiin.

Luonnossa vietetyn päivän kruunasi ilta: ensin rentoutumista Koli Relax Spassa ja sen jälkeen maittava illallinen hotellin ravintolassa Grill it!. Kylpylä oli upea kokemus ja antoi sanalle Spa kyllä aivan uuden merkityksen. Paikka oli niin mykistävän hieno ja laadukkaasti tehty! Rauhallinen musiikki soi taustalla, seiniä koristi kaunis art nouveau - kuva sekä useat kynttilät ja olo oli melkeinpä kuninkaallinen kun saimme istua rauhassa terassin paljussa ja joimme kylpyläpakettiin kuulunutta kuohuviiniä. Varaamamme 2 tuntia kuluivat hujauksessa, samoin pullon sisältö.

Ravintolassa valitsimme alkuruoaksi Grill it! - platterin, jossa oli kaikkea pientä ja maukasta maisteltavaa kahdelle: kampasimpukkaa, riimihärkää, rapumoussea, tomaattikeittoa ja marinoitua mustekalaa. Pääruuaksi otimme itse koottavat pihviannokset härän sisäfileillä. Ensimmäistä kertaa elämässäni otin ruoan lisukkeeksi tarjoilijan suosittelemaa punaviiniä. Kovasta yrityksestä huolimatta en vielä ainakaan päässyt viinin ja pihvin yhteensopivuuden saloihin mukaan, mutta ehkä sekin vielä aukeaa tiiviin harjoittelun myötä. Illallinen oli kokonaisuudessaan niiiiin herkullinen ja olo oli päivän päätteeksi täydellisen täysi, mukava ja pehmoinen (kuohuviinipullo ja punaviinilasillinen taisivat tehdä tehtävänsä). Oli ihanaa kömpiä sänkyyn kylpytakki yllä ja nukahtaa, päivä ei olisi voinut olla onnistuneempi.

Seuraava aamu alkoi aikaisin taasen hotellin aamiaisella ja pienen sulattelutauon jälkeen pakkasimme haikeina tavaramme ja lähdimme ajamaan kohti Tamperetta. Parin pysähdyksen vuoksi olimme kotona puoli kuuden maissa. Oli oli virkistäytynyt, rentoutunut ja tuleva työviikko ei harmittanut lähellekään niin paljon kuin yleensä.

Vierailumme Kolilla oli täydellisen onnistunut pieniä viestintäongelmia lukuunottamatta. Me oltiin vähän hukassa sen suhteen mikä kaikki kuuluikaan yhteistyön piiriin ja tämä aiheutti pienimuotoista akward-fiilistä kun asiaa lähdettiin selvittelemään respan kanssa. Kiusalliset tilanteet ovat melkeimpä jo säännöiksi muodostuneita oman matkailun yhteydessä, joten tottakai myös tähän lomaan piti kuulua pientä säätöä :) Kaiken kaikkiaan viikonloppumme oli aivan loistava (mahtava-sanaa olenkin jo käyttänyt tämän postauksen yhteydessä enemmän kuin laki sallii) ja lisää kirjoituksia on luvassa ainakin retkestämme Kolin luonnossa sekä kylpylästä.

1. Kiva postaus, tiivistää aika hyvin omatkin kokemukset Kolilta. Harmi, että teillä jäi tuollainen kuva huoneista, meillä ainakaan ei ollut ainuttakaan valituksen sanaa omastamme :/ Pitäisi kai ryhdistäytyä ja viimein pusertaa kansallispuistopostauskin ulos (ja ruokapostaus...) - kuvia on vaan ihan älytön kasa ja ajatuskin niiden läpikäymisestä on jo puuduttanut, kun juttuja Tansaniastakin on riittänyt ihan tarpeeksi :D Mutta ehkä tässä piakkoin...

1. Joo, siis mä mietin tässä tosi kauan, että mitä kirjoitan noista huoneista ja tuleeko sellainen fiilis, että nyt ei kelpaa mikään. Mutta valitettavasti se huone oli todella nuhjuinen ja kulunut eikä sen takia yhtään "break"-fiilistä nostattava. Ehkä meillä oli huono tuuri ja saatiin sitten joku ekstrakulunut tapaus.

Itsellä kans venähti viikolla, että sai edes tämän ensimmäisen kirjoitettua, jotenkin se tajuton kuvamäärä puuduttaa pahasti! :D Pitäisi vaan aina lomallakin päivän päätteeksi vain varata joku tunti aikaa jolloin kävisi päivän kuvat läpi, sitten olisi muokatut jo ns. varastossa :)

2. Kiitos tarinasta, kiva nähdä kollegojen kokemuksia #sokoshotels40-fiiliksistä. Eikös ideana ollutkin kirjoittaa, miten meni, eikä hymistellä?

Olen käynyt Kolilla lapsena, joten pitäisipä ottaa uusiksi.

Oma hotelliloma Helsingin Vaakunassa kesäkuussa oli kyllä huippu.

1. Heippa ja kiitos! Toivottavasti ei ihan kauheaan hymistelyyn sorruttu :)

Itsekin olen voinut vihdoinkin lukea muiden tarinoita kun niitä aiemmin vähän välttelin ettei sitten vaikuttaisi omaan kirjoitukseen liikaa.