perjantai 14. marraskuuta 2014

Rooma muoveissa

3 kuukautta reissun jälkeen on hyvä kaivaa kuvat esiin ja verestää muistiaan. Missäs sitä olikaan ollut? Onneksi Google Mapsin avulla voi omista hatarista muistikuvista koota edes jonkinnäköisen aikajanan siitä mitä, missä ja milloin. Reissu varattiin aikoinaan Ebookersin kautta lento + hotelli diilillä, joka ei edes ollut mitenkään tarjoushintainen, mutta siinä laiskuuden tilassa juuri kukkarolle sopiva.

Roomaan lennettiin Finnairin koneella. Itse lennoista ei ole oikein mitään sanottavaa. Samanlaista karjavaunu meininkiä kuin Aasiassa, en siis oikein ole koskaan ymmärtänyt sinisten siipien hehkutusta. Majoitus oli varattu Eurostars Roma Aeterna Hotellista, jonka neljän tähden luokitus ja tilava kylpyhuone sinetöivät näiden manaattien diilin. Hotelli sijaitsi 3,5 km päässä Terminin asemalta ja mehän oltiin sitä mieltä, että matkan kävelee tuosta noin vain. Kun se +35 asteen kuuma aalto iski naamaan ja perässä vedettävät laukut olivat hetken aikaa pomppineet epätasaisilla kaduilla maleksiessamme ees taas etsien oikeita kadunnimiä, tuli selväksi, että matka ei ollutkaan mikään pikku pyrähdys. Live and learn!

Pysähdyimme hetkeksi ravintolaan vetäisemään navat piukeeksi pastan ja pizzan avulla ja maittavan ruuan jälkeen oli helppo (hiton hankalaa) lähteä pyörimään kohti kadoksissa ollutta hotellia. Hotelli ja meidän huone olivat kyllä luokituksensa arvoisia (ainakin tähän vaatimattomaan silmään), mutta kävelymatkan aikana  todellakin kävi selväksi, mitä hotellin arvosteluissa "epämääräinen asuinalue" tarkoitti. Matkalla lähi - Siwaan piti kulkea pienoisen puistikon ohitse ja siellä oli käynnissä joka päivä paikallisten pulsujen ja deekujen kokoontumisajot.

Kun kävelee pimeässä tuntemattomalla seudulla ja kaksi tummaa miestä lähtee seuraamaan, voi olla pissit housuissa aika nopeasti. Näin meille kävi ensimmäisenä iltana kun "fiksusti" mentiin takaisin hotellille päin metrolla, joka todellisuudessa pysähtyi noin 2 km päähän hotlasta. Myöhemmin onneksi saimme hotellin respasta hyvät ohjeet bussilla ajamista varten joten tämä kävely jäi viimeiseksi. Kaikki seuraavat siirtymiset kaupungille menivät maittavasti bussilla nro 105, joka kulki ihan hotellin vierestä aamusta iltaan Terminille.

Saimme hotellista hyvän kartan Rooman keskustasta ja se toimikin meidän suunnannäyttäjänä koko matkan ajan. Ensimmäisenä päivänä lähdimme Terminin asemalta kävelemään kohti Piazza della Repubblicaa jossa käytiin vierailemassa  Santa Maria degli Angeli e dei Martiri - kirkossa. Kuvan portsarista huolimatta päästiin sisään säädyttömissä shortseissa ja t-paidoissa, mutta poistuessa piti antaa almuja. Harva kyllä antoi mitään (me tietty annettiin, köh köh) ja mies ihanin italialaisin elein kyllä näytti mitä mieltä oli moisista kitsastelijoista.

Aukiolta matkamme jatkui Piazza Barberinille jossa sijaitsi Bernini - hotelli sekä Fontana del Tritone -suihkulähde.  Sieltä mutkan kautta Fontana di Treville jonka läheisyyden huomasi turistien räjähtävästä määrästä. Meidän tuurilla koko pökäle oli isketty rakennustelineiden ja pressujen alle piiloon. Kuten Wikipedia osaa kertoa (ja jota olisi voinut lukea ennen reissua, hah), suihkulähteen korjausoperaatio käynnistettiin tämän vuoden kesäkuussa ja se tulee kestämään 20 kuukautta. Emme päässeet siis heittämään kolikoita lähteeseen ja näin varmistamaan omaa paluuta Roomaan.

Kerättiin pettymyksemme rippeet ja suuntasimme kohti seuraavaa tunnettua nähtävyyttä, Espanjalaisia portaita, italialaisittain Scalinata della Trinità dei Monti. Yllättäen portaat olivat ihmismassan peitossa ja oman värikkään lisänsä toivat Suomessakin tutut ruusun myyjät, jotka agressiivisella tyylillään tunkivat kukkasia naisten käsiin ja pistivät sitten miehet maksamaan. Clever shit. Täälläkin portaiden yläpäässä sijaitseva kirkko Trinità dei Monti oli korjattavana, samoin portaiden alapäässä oleva Berninin suunnittelema suihkulähde.

Meitä ei muovitukset nyt niin haitanneet, oltiin vaan huvittuneita, että tottakai meidän siellä ollessa kaikki olisi laitettu pakettiin. Seuraavana päivänä myös Colosseum osoittautui olevan osaksi peitettynä. Toisaalta kaupungissa, jossa joka toinen rakennus on historiallisesti merkitsevä, on vain luonnollista, että aina jotakin paikkaa hieman kohennetaan. Mepä siis viitattiin kintaalle luonnolliselle epäonnellemme ja lähdettiin etsimään mukavan näköistä ravintolaa illaksi jossa saisi taas täyttää vatsalaukkunsa hiilareilla ja juustolla.

Prego!

1. "Kun kävelee pimeässä tuntemattomalla seudulla ja kaksi tummaa miestä lähtee seuraamaan, voi olla pissit housuissa aika nopeasti"

Katoin kartasta missä tuo teiän hotelli sijaitsi ja siellähän se, melkein meiän reissun hotellin naapurissa.

Yleensä en pelkää missään. Pimeällä liikkuessa jos näkyy jotain hiippareita, niin niiden olemassaolon sivuuttaa aika helposti. Mutta toista oli tuolla - ei oikeasti ollut kiva liikkua pimeällä siinä hotellin ympäristössä, joten pitkälti yritettiin välttää sitä. Kukaan ei lähtenyt yksin minnekkään käymään enää pimeän laskeuduttua. Oli jotenkin niin inhottavaa, kun siinä meidänkin hotellin lähellä päivysti aamusta iltaan tummien kavereiden joukko jotka kyyläsivät, huutelivat ja lähtivät jopa seuraamaan kun kulki ohitse. Tyypit seisoskeli jossain pimeissä porttikongeissa ja sihisi sieltä jotain aina kun käveli ohi. .___.

Meidän reissu oli varattu Aurinkomatkojen kautta ja annetaan sinne palautetta. Hotelli oli ihan OK, mutta toi alue, ei hitto oikeesti :( Eihän tollaiselle alueelle voi 20+ nuorta opiskelijanaista laittaa lomailemaan. En nyt tässä kommenttiboksissa rupea sen enempää ruotimaan mitä tuolla reissussa tapahtui, mutta en ainakaan itse haluaisi majoittua samalla alueella Roomassa uudestaan.

1. Oo, mä jotenkin aattelin, että teillä oli jossain vähän kivemmalla alueella hotla!

Toi paikka oli oikeesti... Me vielä ennen reissua tyyliin naureskeltiin niille hotellin arvosteluille, että "pelkääkö ihmiset jotain graffitteja hahaha", mutta sitten aika nopeasti tajuttiin paikan päällä, että tää ei oo valkoisen naisen (tai kenenkään nuoren naisen) aluetta. Monissa paikoissa ihan ihme koditonta jengiä, just sellasia tekemättömyyteen turhautuvia 20-vee jätkiä välimeren takaa.

Onneksi se 105 tuli ihan meijän hotellin viereen (tosin myös aika lähelle tota pulsupuistoa) niin päästiin nopeasti turvaan aina pimeällä. Tuo ekan illan kävely oli aiiiikas kuumottava, tuli jo sellanen fiilis, että tää tais olla sitten tässä :D

Kun Roomaan vielä eksyy niin todellakin tota itää vältän. Ennemmin otan jonkun ihan tuhnun hotlan lähempänä nähtävyyksiä kuin meen tonne ghettoon uusiks. Toivottavasti teillekään ei mitään pahempaa tuolla sattunut! :(((