tiistai 6. tammikuuta 2015

Aeroflot - hitti vai huti?


Thaimaan reissulle lentoja katsellessa ehdottomasti halvimmaksi ja fiksuimmaksi vaihtoehdoksi nousi venäläinen Aeroflot. Tuijotin lentoja samalla kun päässäni soi äidin kuolemattomat sanat "tuolla ei lennetä sitten koskaan". Muutenhan kaikki tuollaiset kommentit voisi heti jättää omaan arvoonsa epäluuloisena asenneongelmana, mutta koska meikäläiset on Neuvostoliitosta kotoisin, on äidin mielipide otettava ainakin hieman huomioon ennen lopullista päätöstä sillä you never know. (Tähän väliin pitää mainita, että kun kerroin isälle millä lentoyhtiöllä lennän, pyysin, ettei se kerro äidille mahdollisia hermoromahduksia välttääkseni :P)

Kuten aikamme tietosanakirja Wikipedia osaa kertoa, Aeroflotilla on kunnioitettava määrä lento-onnettomuuksia takanaan, ainakin 627 koneen menetystä ja ihmisuhrejakin on arviolta melkein 9000. Tämä oli ensimmäinen tieto joka pärähti näytölle eikä se kyllä omaa oloa helpottanut aluksi yhtään. Ennen kauhistumista on kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että Neuvostoliiton vielä ollessa olemassa, Aeroflot oli maailman suurin lentoyhtiö. Yhtiön laivasto oli kooltaan samaa luokkaa kuin Yhdysvaltojen suurimpien lentoyhtiöiden laivastot yhteensä. Lisäksi lentoyhtiön toiminta oli paljon laajempaa ja käsitti matkustaja- ja rahtikuljetusten lisäksi muun muassa huoltokuljetuksia napa-alueilla sijaitseville tutkimusasemille, kriisi- ja sotatoimialueille, öljylautoille ja öljynporausalueille. Koneilla myös suoritettiin armeijan lentoja sekä pölytys- ja metsätalouslentoja. Rapatessa roiskuu niin kuin sanotaan ja nämä erikoislennot selittävätkin aika suuren osan onnettomuuksista.

Nykyään Aeroflotin lentoturvallisuus on ihan eri luokkaa kuin Neuvostoliiton aikana. Kalusto on vaihtunut uusiin koneisiin (keski-ikä 5,6 vuotta) ja yhtiö on saavuttanut sijan 37 Jet Airliner Crash Data Evaluation Centren vuoden 2014 turvallisimpien lentoyhtiöiden listalla. Taakse jäivät muun muassa SAS, Air France ja American Airlines. Tässä valossa voitaneen sanoa, että kyseessä ei ole yhtään pöllömpi lentoyhtiö.

Eri keskustelupalstoja lukemalla selviää myös aika nopeasti, ovatko ihmisten kommentit luokkaa en ole koskaan lentänyt, mutten lennäkään mouhoa ja kauhistelua vai todelliseen kokemukseen perustuvia arvioita hyvine ja huonoine puolineen. Ehkä eniten kommentteja tuli aiheesta terminaalien vaihto Moskovan lentokentällä, mutta tätäkin siirtymistä on muutama vuosi sitten parannettu sujuvammaksi. Joten näiden tietojen valossa ei muuta kuin lippua ostamaan!


Lentojen ensimmäinen pätkä Helsinki - Moskova operoidaan Finnskin koneella. Koska mulla ei ollut kuin käsimatkatavarat mukana, ei Helsinki-Vantaan kentällä tarvinnut jonotella check-inniin vaan sain käyttää automaattia (jos ruumaan laittaa laukkuja niin ne matkaa perille ilman välikeräilyjä Moskovassa). Automaatin kanssa oli tosin hieman ongelmia sillä se ei ensin tunnistanut mun passia eikä sen jälkeen varausnumeroani (paniikki). Ystävällisen Finnairin tädin avulla sain vihdoinkin boarding passini koneesta ja hän totesikin, että välillä koneet eivät tunnista Aeroflotin varausnumeroita. Helsingin päässä sain itselleni lipun vain Moskovaan saakka, lippu loppumatkalle annettaisiin Moskovassa.

Moskovan kentällä vaihtoaikaa oli noin 2 tuntia. Liikkuminen sujui jouhevasti Transfer-kylttejä seuraillen joiden avulla päädyin Transfer-tiskille hakemaan uutta boarding passia. Saapuessani tiskille olin ainut asiakas, mutta pian paikalle ilmaantui lauma muita ihmisiä. Jos huono säkä käy niin tässä kohtaa saattaa joutua odottelemaan hetken aikaa sillä asiakaspalvelijoita oli vain 3 ja ihmiset oli välillä vähän liiankin paniikissa lentojensa kanssa. Aeroflotin tädit puhuivat kuitenkin mielestäni hyvää ja ymmärrettävää englantia (tietty ihanalla venäläisellä korostuksella) ja itse pystyin hoittaamaan asiani venäjäksi.

Tiskin jälkeen tuli passintarkastus sekä turvatarkastus. En enää muista luovuinko ihan itse vapaaehtoisesti omasta vedestäni ennen laukun iskemistä hihnalle, mutta ainakin takaisin Suomeen matkatessa sain pitää vesipulloni. Esimerkkinä Istanbulin kenttä missä 0,5 litran vesipulloa ei saanut mukaan turvatarkastuksessa vaikka kyseessä olikin vaihtoyhteys. Turvatarkastuksen jälkeen lähdin etsimään F-terminaalia josta lento Bangkokiin lähtisi. Kylteissä lukee, että matkaa D-terminaalista F:ään on n. 20 minuuttia ja vaikkei kävely sinne oikeasti ehkä kestäkään ihan niin kauan, kannattaa silti hyvissä ajoin lähteä tallustelemaan sillä matka on yllättävän pitkä ja mutkitteleva. F-terminaalissa on kahviloita joista voi luottokortilla ostaa itsellensä mutusteltavaa ja matkalla sinne näin Burger Kingin kyltin, mutten itse ravintolaa (snif).


Transfer-tiskillä jouduin tosiaan hetken aikaa odottelemaan vaikka olinkin ensimmäisenä, sillä kone oli kai ylibuukattu ja lentovirkailija joutui soittelemaan ja säätämään ennen kuin sai annettua minulle boarding passin koneeseen. Kiitos säätämisen, meikä pääsi - en nyt ihan business-luokkaan - mutta uudenlaiseen comfort-luokkaan! Karjaosastossa elämänsä lentäneellä oli kyllä mukavat oltavat, penkki oli leveämpi ja sitä säätäessä istuinosa piteni ja alta nousi jalkatuki. Tilaa oli muutenkin ympärillä enemmän ja lentopussukasta löytyivät silmälaput, lentosukat sekä hauskat tarrat (näihin en ole koskaan aiemmin törmännyt missään) joiden avulla sai ilmoittaa lentohenkilökunnalle halusiko, että he herättävät sinut ruokailua varten. Tarra lätkäistään näkyvälle paikalle (esimerkiksi oman näytön lähelle) ja vihreä tarra kertoo siitä, että herättää saa ja punainen, ettei nukkuvaa matkustajaa sovi häiritä. 

Suuri plussa tuli myös siitä, että näytön vieressä oli usb-kolonen johon sai heti iskettyä puhelimen latinkiin. Viihdejärjestelmässä oli runsaasti musiikkia, TV-sarjoja ja elokuvia eli aika ei lennolla käy tylsäksi jos ei nukkumaan pysty. Leffoja oli laidasta laitaan, uutta ja vanhaa sekä tietenkin joitakin venäläisiä elokuvia.


Lento Bangkokiin tapahtui Boeing 777-300-koneella joka on maailman suurin kaksimoottorinen lentokone. Itsehän määrittelen koneen koon sen mukaan kuinka monta penkkiä yhdellä rivillä on ja tässä koneessa economyssä penkkejä oli 3 + 4 + 3 eli 10 ihmistä istui yhdellä rivillä. Populaa mahtui koneeseen siis aika paljon ja kaikki paikat taisivatkin olla varattuja. Oma mielikuva vodka- ja hapankaaliuuruisesta lennosta ei ihan pitänyt paikkaansa sillä matkaajien joukossa oli todella paljon eurooppalaisia, erityisesti ruotsalaisia tuntui olevan sekä meno että paluumatkalla runsaasti. 

Lennolla tarjottiin kaksi ateriaa ja comfort-luokassa meille jopa jaettiin menut. Valitettavasti illallisen kana-vaihtoehto tuntui loppuneen heti alussa (oletin, että yleensä vaihtoehtoja olisi suhteessa 50/50, mutta jo omalla rivillä 14 kana oli finito) joten piti tyytyä lampaaseen. Ruoka oli kuitenkin maittavaa vaikken lampaan fani olekaan, toista mieltä taisi olla vieressä istuva ruotsalaistyttö joka alkoi itkeä saatuaan ruuan eteen. Onneksi poikaystävä oli vieressä lohduttamassa... Alkoholijuomia ei ollut ruuan yhteydessä tarjolla välillä Moskova - Bangkok, mutta itse olinkin enemmän innoissani Coca Cola Lightista.

Yleensä lenkoneiden ilmastointi on säädetty tasolle ydintalvi ja tätä varten varaudunkin matkaan aina omilla huiveilla, pörrösukilla ja huppareilla. Aeroflotilla ei ilma ollut missään kohtaa jäätävän kylmä ja itse asiassa välillä tuli melkein hiki viltin alla. Mutta tämä takasi sen, etten saanut flunssaa heti lennolla (sen aika tuli myöhemmin heehee) eikä nenän limakalvot kuivuneet verenvuodon partaalle ja vettäkään ei tarvinnut juoda kuin janoon kuoleva. Esimerkiksi Finnairin koneessa olen joskus herännyt pienestä horroksesta siihen, että suu on tuntunut hiomapaperilta kun ilmastointi on iskenyt naamaan täydellä teholla.


Paluulennolla ei onni suosinutkaan enää ja paluuta karjavaunuun siivittivät haikeat huokaukset comfort-luokan penkkejä kohtaan. Jouduin vielä normaalin onneni mukaan istumaan kolmen penkin keskimmäisenä voimatta nojata oikein mihinkään. Onneksi molemmat vierustoverit olivat pieniä tyttöjä, joten kukaan ei ainakaan vyörynyt syliin lennon aikana. Karjavaunussa oli luonnollisesti vähemmän tilaa ja lentopakkauksessa lentosukkien sijaan sai tohvelit, mikä menetys! 

Koneen vaihto Moskovassa takaisin tullessa meni pienen hätäkakan kanssa sillä lento Bangkokista oli hieman myöhässä ja päästessäni ulos koneesta seuraava boarding oli alkamassa jo 35 minuutin päästä. Jos on kiire, kannattaa vain rohkeasti sanoa kentän henkilökunnalle, mutkin ohjattiin heti jonon kärkeen ja pääsin tarkastuksista nopeasti läpi kohti terminaalin vaihtoa. Kentällä muuten toimii ilmainen wifi joka ei vaadi mitään rekisteröitymistä joten jos vaihto-aika olisi vähän pidempikin niin sen voi käyttää datatessa.

Jotkut kommentoivat, ettei Aeroflotilla puhuta hyvin englantia. Omasta mielestäni henkilökunnann englannin kielen taito oli yllättävän hyvällä tasolla ja koneessa oli aina joku joka osasi englantia sitten vielä vähän paremmin ja hänet pyydettiin paikalle jos ei muuten asia mennyt perille. Ehkä ongelman aiheuttaa venäläinen "palvelualttius", joka tehokkaana ja vakavailmeisenä saattaa vaikuttaa siltä, että henkilö on vihainen. Venäläinen kun yleensä korottaa vielä ääntään jos kokee ettei häntä ymmärretä, joten koneessakin sai kuunnella aika mielenkiintoisia sananvaihtoja ruuan jakelun yhteydessä. Chicken or beef? umm... what... umm... CHICKEN OR BEEF?!  Kovaa äänensävyä ei kannatta siis ottaa minään henkilökohtaisena loukkauksena. Venäjää puhuessa henkilökunta oli todella ystävällistä ja asiakasta kunnioittavaa.


Kaiken kaikkiaan olin todella tyytyväinen matkaani Aeroflotin kyydissä ja voisin mielelläni käyttää yhtiötä uudelleen. Olen ennen lentänyt Turkish Airlinesilla Thaimaahan halvempien lentojen vuoksi, mutta nyt voisin kyllä vaihtaa Aeroflottiin sillä lentoreitti Moskovan läpi on paljon nopeampi ja kätevämpi. Jos siis löydät edukkaat lennot kyseiseltä lentoyhtiöllä, älä epäröi tarttua niihin sillä ainakaan kaikki urbaanilegendat yhtiöstä eivät pidä paikkaansa.

Rohkeasti siis Aeroflotin kyytiin!



Travellover-blogin Annika on myös kirjoittanut kokemuksestaan Aeroflotin Comfort-luokassa välillä Moskova-Hanoi!

67 kommenttia:

  1. Hei tämähän oli erinomaisen kattava ja rehellinen arvostelu!
    Huomasi kyllä miten paljon on negatiivisia ennakko-oletuksia tällaisista lentoyhtiöistä, mutta sitten lopputulos onkin ihan ok. Hauskaa että sait pikkuisen upgraden ja kaikki sujui muutenkin hyvin.
    Itseäni on kyllä myös karmaissut nuo lento-onnettomuushistoriat wikipediasta, mutta onneksi noilla uusilla koneilla niitä ei kovin kamalasti ole tapahtunut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse myin tämän itselleni ihan sillä, että onnettomuuksia taisi sattua niillä Tupolevin koneilla ja nykyään niitä ei Aeroflotilla enää ole ja kalusto on todella uutt :P

      Mutta jännät ovat nuo kaikki ennakko-oletukset ja nyt kun Malesia airlinesin ja Air Asian koneita satelee niin pitävätkö ihmiset Aeroflottia edelleen huonompana vaihtoehtona? ;)

      Poista
  2. Hyvä, että päädyitkin pitämään tuosta lentoyhtiöstä, vaikka niin moni onkin sitä mieltä (myös minä), ettei haluaisi koskaan lentää sillä :P. Ja mahtavaa, että sait matkustusluokan korotuksen! Mahtava tuuri :). Tuntui kuitenkin varmasti hieman raskaalta palata sinne taaemmaksi paluumatkalla (tiedän tunteen). Hyvä arvostelu kaiken kaikkiaan :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitoksia! :)

      Ehkä oli mun onni, etten päässyt businessluokkaan asti sillä sieltä vasta olisikin ollut raskasta mennä taakse istumaan x) Yritin sellaisella zeniläisellä tyyneydellä vain ajatella, että otetaan mitä vastaan tulee eikä hermostuta. Se auttoi! Sekä elokuvavalikoima :P

      Poista
    2. Tavallaan onni, tavallaan ei :). Siinä on aina omat puolensa :). Zeniläisyys toimii aina ;).

      Poista
  3. Hyvä kirjoitus! :) Aeroflotilla on kyllä niin suurella osalla ennakkoajatuksia, vaikka eivät todellisuudessa edes itse tiedä yhtiöstä mitään. Itse olen kentällä duunissa ollut paljon tekemisissä Aeroflotin koneiden ja henkilökunnan kanssa, ja kyllähän sen kyytiin voisi hypätä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! :) Toivottavasti ihmisten ennakkoluulot vähän karisisivat tämänkin suhteen vaikka taitaa tuo Venäjä olla aina sellainen karvoja pystyyn nostattava kaveri. Ja kiva kuulla, että sinulla ammattilaisena on myös hyvä kuva yhtiön henkilökunnasta ja koneista! :)

      Poista
  4. Kiitos tästä, oli kiva lukea kokemuksistasi! :) Itsekin olen ajatellut tuosta Aeroflotista, että kyseisen firman kyytiin tuskin uskaltaa, mutta ehkäpä tämän kirjoituksen myötä on aika vaihtaa mielipidettä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos edes ajatuksen tasolla aletaan harkitsemaan mielipiteen muutosta niin olen työni tehnyt! :) Kiitoksia siis kommentista!

      Poista
  5. Mä en ole koskaan päässyt lentämään Aeroflotilla, vaikka liki väkisin olen yrittänyt. Tuhkapilven aikana kun kaikki muut koneet jumitti, Veli Venäläinen lensi. Olin silloin Koreassa ja kyyti olisi kelvannut hyvinkin mulle, mutta en saanut lippuja...

    Nyt on muutaman kerran ollut vaihtoehtona, mutta lentoaika on ollut liian pitkä verrattuna halpuuteen, joten on jäänyt ottamatta.

    Näitä huutelioita on maailmansivu täynnä. Heillä on vankka mielipide kaikesta, vaikka ei ole edes koneessa käynyt ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä se hetki vielä koittaa kun pääsee Aeroflotin kyytiin! Kyllä hyvää kannattaakin oottaa :P

      Ja näin on näppylät! Kovimmat huutelijat taitavat nimenomaan ollakin juuri niitä keillä ei mitään omaa kokemusta asiasta ole, mutta pakko silti jakaa vankat mielipiteensä muille.

      Poista
  6. Mielenkiintoinen raportaasi, ei kuulosta yhtään huonommalta. Ja vähänkö huiput noi puna-vihreät tarrat, oliko niitä karjaosastolla myös? :) En tiedä kuinka tosissaan ihmiset heittävät niitä "ei ikinä aeroflotilla" -kommentteja, koska tosiasiassa aika moni varmasti kuitenkin ostaisi biljetin heiltä, jos se vaan on halvin.. niin mä ainakin tekisin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarrat löytyivät myös economystä! :)

      Voit olla kyllä oikeilla jäljillä sen suhteen, että monilla tuo never ever on sellaista vitsailua joka sitten punnitaan kun tilanne tulee vastaan :P

      Poista
  7. Samaa mieltä niin monen muun kommentoijan kanssa, että hyvä, että joku kirjoittaa tästä vaihtoehdosta asiallisesti ja yksityiskohtaisesti.
    Itse en ole Aeroflotilla lentänyt - ja saattaa jäädä pitkään lentämättäkin, sillä suosimme suoria lentoja aina kun se on mahdollista, ja toisaalta matkoja Venäjälle ei juuri näihin aikoihin ole matkakohdelistan kärjessä.

    VastaaPoista
  8. Hei oli tosi kiva kuulla hyviä kokemuksia! Mulla on muutama kaveri, jotka on myös Aeroflotia käyttänyt ja heillä ei mitään valittamista ole ollut. Sit taas mitä netistä on lukenut on niitä vähemmän positiivisia, mut samoin ku hotelliarvostelujen kanssa niin oletan aina et siel on nipompaa porukkaa ollut kirjottamassa kun mitä ite olen... ;) Me harkittiin noita Aeroflotin lentoja Vietnamiin (tai en mä muista miten me sitä ajateltiin, et oltaisko lennetty Thaimaaseen vai mitä, mut anyway), mut sit ku sain päähäni et pitäis päästä johki muuallekin niin lentoyhtiökin vaihtui kun sinne Singaporeen ollaan menossa. Ainut ongelma tossa ois ehkä ollut se matkakumppanin vakuuttaminen, mies oli nimittäin sitä mieltä että hän ei todellakaan lennä millään epämääräisellä lentokoneella (onneks en buukannut airasian lentoja singaporesta eteenpäin - sithän me oltais pulassa kun sekin on herran EI HERRANJUMALA LENNETÄ SILLÄ-listalla ;) )...Huoh. No mut, ehkä ens kerralla testaamme aeroflotia. Mähän ne lennot aina varaan, että jos ei kelpaa niin jääkööt kotiin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhahaa, joos ei nyt paljoa varmaan Air Asia lämmittäis :P

      Ite tein sillä joku 15 lentoa viime vuonna, kyl ehkä nyt saattais vähän jännittää mennä moisella, vaikka eihän sillä pitäisi olla mitään väliä loppujen lopuksi. Onhan sitä lennetty EU:n mustan listan lentoyhtiöilläkin...

      Poista
  9. Kiitos tästä kirjoituksesta! Osui meille todella hyvään kohtaan, sillä lennot Bangkokiin tuli varattua juuri äskettäin. Avopuoliso jo kerkesi panikoimaan että kuinka vanhakantaisia Aeroflotin koneet on, mutta selkeästi ei ole mitään hätää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos kirjoituksesta oli apua! :)
      Hätää ei todellakaan ole, mukavaa reissua!

      Poista
  10. Täähän oli hyvä postaus, menny iteltä ohi! Mulla ei oo koskaan ollut sellasta en ikinä lennä Aeroflotilla -asennetta, mutta kieltämättä oon ajatellut monesti et jos on varaa valita niin saattaisin valita toisen yhtiön :D Nyt ois niin edukkaat lennot Honkkarista helsinkiin Aeroflotilta kiikarissa, että täytynee nyt rohkeasti napata ne ja lähteä testaamaan! Meillä ois siinä vaiheessa kuitenkin jo Trans-Mongolia alla, että eiköhän toi paluu Aeroflotilla oo ihan piece of cake ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! :)

      Itsellä oli myös samanlainen asenne, että aina on valinnut jonkun muun yhtiön sillä hinnoissakaan ei ole aiemmin ollut suuria eroja. Tällä omalla ryöstöhinnoittelumatkalla taas Aero oli niin paljon muita halvempi, että pakko oli heittää kaikki mielleyhtymät roskakoppaan ja avoimin mielin lähteä reissuun.

      Ja mitä, milloin on Trans-Mongolian aika?? Tätä kyllä seuraan niin silmä kovana, pääsee sitten fiilistelemään tuttuja paikkoja :) Ja junan jälkeen Aeroflotin kone on yhtä luksusta, haha! :P

      Poista
    2. Näillä näkymin ens syksynä!! Into pinkeenä jo ;D

      Poista
    3. Ooh, ihanaa! Aivan mahtava matka tulee olemaan tiedossa! :)

      Poista
  11. Kiitos tästä! Mäkin olen aina noudattanut iskän neuvoja, jonka mukaan ei kannata nousta koneeseen, jonka kyljessä lukee "Aa-kolme-pot-pot". :) Ehkä syytä harkita uudelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahahhaaaa, A-3-POT-POT! :D
      Kyllä mä lämpimästi suosittelen rohkeasti harkitsemaan Aeroo, ainakin tuolla pätkällä kone oli uuden karhea, miellyttävin lento hetkeen itsellä :)

      Poista
  12. Kiitos tästä! Meillä on Moskova - Hanoi - Moskova comfortissa. Hintaero oli pieni karjavaunuun verrattuna, mutta kiva kuulla, että sillekin rahalle saa vastinetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia vaan! Kyllä itselle tuo comfort oli oikein mukava paikka lentää pitkä lento. Snif, haikein mielin sitä muistelen! :,)

      Poista
    2. Aeroflot taitaa olla monella harkinassa ensi talveksi, koska tästä jutusta tulee mulle blogiin virtaa melkein päivittäin. Toivottavasti liikennettä on myös toisin päin sinulle!

      Poista
    3. Kyllä, selkeästi luetuin ja myös kommentoiduin kirjoitus omassa blogissa! Ja liikennettä on :))

      Poista
    4. Annika | Travelloverblogi29. syyskuuta 2015 klo 11.07

      Apua, olin unohtanut laittaa linkin! Lisäsin sen kommentoituani viimeksi!

      Poista
  13. Huoh, onneksi löysin tämän kirjoituksen. Kylläpä rauhoitti kummasti mieltä :D Meillä lennot kaverin kanssa Bangokiin huhtikuussa Aeroflotilla ja pieni paniikki taka-alalla mielessä. Ihmisiltä saanut vain kauhistelevaa palautetta, kun olen kertonut millä koneella lennetään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kannata välittää sellaisten pelotteluista joilla ei ole kokemusta asiasta. Rohkeasti vaan koneen kyytiin! :)

      Poista
  14. Olen menossa Helsinki-Moskova-Bangkok 17.2 ja takaisin 10.3.15
    Mukava tietää, että koneissa ei enää ole puupenkit - mikä lie totta noin sata vuotta sitten.

    Taloussanomat 18.6.14:
    Venäjän kansallinen lentoyhtiö Aeroflot on korjannut ensimmäistä kertaa ykkössijan FlightStats-ilmailupalvelun täsmällisyysvertailussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, onneksi maailma menee eteenpäin ja niin myös Aeroflot! ;)
      Hyvää ja mahtavaa reissua Thaimaahan!

      Poista
  15. Mä lensin myös Aeroflotilla hki-svo-bkk ja ennakkoluulot tuhoutui totaalisesti! Menen ehdottomasti uudestaan jos joskus tuonnepäinmaailmaa vielä matkustan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei hienoa! Ja itse ehdottomasti lennän firman koneella myös :)

      Poista
  16. Hieno kirjoitus! Auttaa varmasti suuresti lentojen valinnassa! :) Tässä katselen juuri, että Saigon - Moskova -Helsinki olisi halvin reitti, ainut mikä epäilyttää on kahden tunnin vaihtoaika Moskovassa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! :)

      Se vaihtoaika menee tosi nopsaan eikä Moskovan kenttä ole yhtää kamala! Rohkeasti vaan liput kainaloon :)

      Poista
  17. Hyvä kirjoitus. Itse googletin tietoja Aeroflotista, koska etsin Bangkokiin lentoja. Nyt ainakin uskaltaisin mennä :) UIA ei saanut googlettamalla yhtään näin hyviä arvosteluja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, mukava kuulla, että teksti lisää uskallusta hypätä myös Aeroflotin kyytiin! :)

      Poista
  18. Ei mitään valittamista, lento meni erittäin hyvin (lähtö helmikuussa ja paluu maaliskuussa 2015). Menomatkalla pari venäläistä miestä joivat aika runsaasti omista whiskypulloistaan ja olivat turhan äänekkäitä yölennolla. Miehistö kävi muutaman kerran rauhoittelemassa niitä. Muutenhan reitti on alkoholiton, mikä on täysin ok meidän perheelle.
    Olisin mielelläni ostanut pari englanninkielistä lehtiä Moskovan kentältä, mutta niitä ei löytynyt. Eli jos kaipaa lukemista eikä lue venäjää kannattaa hankkia lukemista jo kotimaasta.
    Meillä oli kahden tunnin vaihtoaika Moskovassa paluumatkalla ja ehdimme hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset oman kokemuksen jakamisesta! Mukavaa, että matka meni hyvin, parista humalaisesta huolimatta :)

      Poista
  19. Moikka! Tarjoiltiinko moskova-bangkok reitillä lainkaan alkoholia? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kääk, tähän en osaa oikein edes vastata sillä itse en juonut kuin limua enkä enää muista mitä vieressä olijat joi!

      Poista
    2. Ei ainakaan economyssa.

      Poista
    3. Ei ole mitään alkoholia, koko lennolla

      Poista
  20. Kiitos! Itse ollaan juuri harkitsemassa aeroflotia, ja vähensit ennakkoluuloja paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että omasta kokemuksesta oli apuja! :)

      Poista
  21. Hei! Ensinnäkin haluan kiittää blogi kirjoituksestasi. En olisi varmaan edes harkinnut lentäväni airflotilla ilman tätä arvostelua. Nyt on liput ostettu Hel-Bankok ja kysyisinkin, että hankkisitko itsellesi transit viisumin noita vaihtoja varten?
    Netissä on tämän tarpeesta aika ristiriitaisia tietoja: lentokentän nettisivujen mukaan ei tarpeen, jos vaihtoaika alle 24h...

    Kiitokset jo etukäteen vastauksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, aivan mahtavaa ja mukavaa reissua!

      Transit visaa ei tarvitse, sillä vaikka vaihdat terminaaleja lentojen välissä, et astu kentältä ulos. Eli menee ihan normaalin vaihdon tavalla eikä ylimääräisiä lippulappusia tarvitse olla :)

      Onkohan tuo transit visa silloin tarpeen jos lennot lähtisivätkin eri lentokentiltä (tällaisesta hatara mielikuva)?

      Poista
    2. Mahtava tieto myös minulle, juuri tämä viisumiasia on itseäni jännittänyt erityisesti. Hyvä ettei tarvitse.

      Kiitos myös muutenkin mahtavasta blogauksesta, paljon apua kun vähän tietää mitä odottaa, tai ehkä enemmänkin mitä ei tarvitse odottaa ja pelätä. :) Kiitos!

      Poista
    3. Hienoa, että tästä kirjoituksesta on ollut apua! :)

      Poista
  22. Kiitos mielenkiintoisesta ja perinpohjaisesta jutusta! :D Vielä jäin sitä miettimään, että onko siellä economy-luokassakin jokaisella omat ruudut täynnä viihdettä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos! :)

      Ja kyllä, karjavaunussakin on omat viihdejärjestelmät missä löytyy leffaa joka lähtöön.

      Poista
  23. Hei

    Mitä kautta kannattaa varata Aeroflotin lennot, jos tarvii muuttaa ja mikä on matkatavara ja ruoka politiikka lennoilla?

    Dänks

    Taukki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      En valitettavasti tuossa muuttomahdollisuudessa osaa auttaa sillä itse luotan vain matkavakuutuksen suomaan muuttomahdollisuuteen. Monilla nettivaraussivustoilla voi varatessa ostaa "muuttoturvan" jolla on mahdollista pelailla lippujen kanssa laajemmin.

      Matkatavaraa sai olla 20-23 kg. Tämäkään ei valitettavasti ole omassa mielessä sillä matkusin vain käsimatkatavaroilla. Tämäkin selviää jos etenee nettivaraussivulla hieman pidemmälle :)


      Eli kiitos tyhjästä, en osannut auttaa! :D

      Poista
  24. Aivan ihana tää sun kirjoitus <3 Itkupotkuraivaria pukkas kun pitäisi mennä Vietnamiin ja lennot niin maan prkl kalliita paitsi tällä yhtiöllä ja näin jo sieluni silmissä, kuinka kone liekehtien lentää jonnekin Venäjän vuoristoon yksi paniikissa katumäpäälle joutunut suomalainen kyydissään. Tämä kuitenkin rauhoitti ja paljon! Taidankin tässä varata lennot :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, näin minäkin näin loppuni tulevan ennenkuin otin selvää yhtiöstä ja lopulta uskaltauduin varaamaan liput :P

      Itse lensin juuri toistamiseen väliä Shanghai-Moskova ja hyvin kaikki pelitti edelleen! Mukavaa Vietnamin matkaa! :)

      Poista
  25. Thaimaahan olisi lähtö ensi viikolla, joko muuten onnistuu koko matkan lähtöselvitys Helsingin päässä vai pitääköhän jonottaa transfer-tiskillä Moskovan kentällä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En valitettavasti osaa sanoa. Omalla Shanghai-Moskova-Helsinki lennolla viime tammikuussa sain boardingpassit suoraan Helsinkiin saakka, voiskohan olla, että nyt saisi myös menosuuntaankin?

      Poista
  26. onkos tuolla viihdejärjestelmässä myös tekstitys englanniks?? meillä myös harkinnassa hki-moskova-phuket...

    VastaaPoista
  27. Jaahas olipa hyvä bloki. Tässä just kattelen lentoja phukettiin ja vaimo oli sitä mieltä ettei kyl aeroflot. Pitääpä antaa sen lukea tämä. Tuskin auttaa kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Peukut pystyyn, että vaimon mieli muuttuisi! :)

      Poista
  28. Tämä postaus oli kyllä todella informatiivinen ja tämän rohkaisemana tuli tuossa aiemmin syksyllä varattua lennot joulukuuksi Aeroflotilla Bangkokiin. Tuli nyt vain mieleen, kun kerroit tuossa että Helsingin kentällä check-in kone ei tunnistanut passin numeroa. Oma varaus on tehty netissä Kilroyn kautta ja siihen ei sillon tarvinnut laittaa passin numeroa yms. Nyt kun tuota Aeron varausta katsoo heidän omilta sivuiltaan, niin siellä kyllä on nimen perässä paikka passin numerolle, mutta meillä ne on tyhjänä kun on tosiaan sieltä Kilroyn kautta varaus tehty. Tuleekohan tuossa sitten kentällä jotain ongelmia.. Ootko itse ilmottanut passin tiedot varaukseen kun oot Aerolla lentänyt, osaatko sanoa asiaan mitään? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Muistelen, että tein itsekin varauksen epäsuorasti, luultavasti Momondon kautta. En silloin kiinnittänyt mitään huomiota passin numeroon tai sen puutteeseen mutta muissakin lentovarauksissa on välillä ollut niin ettei passin numeroa kysellä.

      En usko että teille tulee muita ongelmia kuin juurikin tuo automaatin toimimattomuus jolloin kannattaa varuiksi tulla kentälle ajoissa jos ja kun joutuu jonottamaan tiskille.

      En itse Aerolle passinnumeroita ilmoitellut. Jos asia kiusaa mieltä niin sitten ehkis kannattaa laittaa mailia joko Aerolle tai jopa Finnairille (jos teillä on se Hki-Moskova-lento finskin kautta) ja tiedustella asiaa. Näin saa mielenrauhan eikä tartte sit paniikissa ootella lentopäivää :)

      Mukavaa matkaa Bangkokiin!

      Poista
  29. Erittäin hyvin kaikki hoitu niin koneessa kuin kentällä..helpoimpia kenttiä mitä olen käyttänyt..

    VastaaPoista

Nyt sitä kommenttia!