sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

IKUINEN MATKAMUISTO

Olen jo aiemmin raottanut teille tärkeimmän matkamuistoni sielunmaisemaa, kultaisten kaarien sulosointuja joita matkoilla on aina päästävä kuulemaan. Verisuonien tukkiminen mäkkipullalla jatkuu edelleen ja jossain kohtaa on varmasti tulossa jatkopostaus mun mäkkikuville. Tällä kertaa kyseessä ovat hieman erilaiset kuvat, nimittäin ikuisesti omaan selluloidiin jäävät tatuoinnit.

Tatuoinnin ottaminen ulkomailla ei ole lähtenyt liikkeelle mitenkään asiaa suunnitellen, siihen on pikemminkin ajauduttu vähän kuin vahingossa. Sopiva tilaisuus on johtanut asiasta toiseen ja pian onkin löytänyt itsensä penkiltä puristamassa kynsiä kämmenen sisään kun neula repii ihoa auki. Ehkä osasyy sille, että ulkomailla lompakon nyörit heltiää auki myös tälle "harrastukselle" on nimenomaan se, että reissuilla sitä on aina vähän enemmän rahoissaan kuin Suomessa säästökuurilla kiviä syödessä.


Tatuointeja ei ole tullut otettua joka reissulla, mutta vuosien saatossa niitä on kerääntynyt muutama. Kuvia on otettu Turkissa, Thaimaassa, Vietnamissa ja Japanissa, yhteensä 6 kertaa ja 6 tatuointia. Osaa on mietitty pidempään, osa on otettu aika lailla vain kävelemällä liikkeeseen sisään. Tämähän ei tietenkään ole kovin fiksua ja kaikki varmaankin tiedostaa mitä asioita pitää ottaa huomioon tatuointipaikkaa valitessa niin ulkomailla kuin Suomessa.

 

Suurin pain in the ass oli ehdottomasti puolihihan ottaminen Japanissa. Sekin tehtiin lopulta kahdessa osassa sillä oma kipukynnys ylittyi aivan totaalisesti 6 tunnin yhtämittaisen tatuoimisen jälkeen. Samalla sai hyvän tekosyyn matkustaa Japaniin uudestaan, hehe, pitihän kuva saada valmiiksi samalla taiteilijalla! Tatuointien tekoajat ovatkin vaihdelleet jostain 20 minuutista (pienet tekstit) 8 tuntiin (puolihiha). Tämä Japanin case on ainoa jossa olen etukäteen ottanut selvää tatuoijista ja yrittänyt etsiä itseään miellyttävää artistia sekä varannut ajan etukäteen kun vielä heiluin Kiinan puolella. Koettelemuksesta on mahdollista lukea lisää täältä.

 

Viimeisimmän kuvan, tai tässä tapauksessa tekstin, otin jouluna Koh Phanganilla. Pääsin vihdoinkin kokeilemaan miltä bambutatuointi tuntuu, sitä on meinaan mietitty ja pyöritelty päässä pari vuotta. Perinteiseen tatskaamisen verrattuna bambuilu voitti ihan 6-0, harmi vaan kun tekniikalla ei hirveän monimutkaisia kuvia pysty tekemään, mutta homma soveltuu juuri täydellisesti tekstien tekemiseen. Bambulla tehtäessä ainakaan itselle ei tullut mitään rupea ja koko kuvan olemassaolon unohti jo seuraavana päivänä. Paranemisprosessi oli siis paljon nopeampi, mutta mulla tavallisetkin kuvat paranee noin neljässä päivässä. Rahaa on tähän puuhailuun palanut noin 1000 euroa yhteensä. Onko se paljon vai onko se vähän, se varmaan riippuu ihan ihmisestä.


Oletteko te ottaneet tatuointia ulkomailla vai onko se suuri nou nou?



15 kommenttia:

  1. Oo mua on kiinnostanut bambutatska! Mites se kipu verrattuna normaaliin? Mulla on 5/6 kuvista otettu ulkomailla. 1 Kiinassa, 2 Thaimaassa (hua hin ja koh tao) ja 2 vietnamissa. Nha trangissa mulla on nyt kaks hyvää tatskaajaa ja lisää kuvia luvassa kun taas seuraavan kerran lähen sinne :) mä oon aika tarkka siitä millaiseen paikkaan menen sisälle mut kyl sitä aina hyvän paikan löytää :) mun kuvilla ei oo elämää suurempia merkityksiä (paitsi kyljessä vietnamiksi teksti + pojan syntymäaika), lähinnä omaan silmään kauniita koristuksia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ää, vähänkö hyvä että on jo vakitekijät niin voi aina reissua varten katsoa haluaako ottaa jonkun kuvan eikä enää tartte stressailla, että minne sitä menis! :)

      Bambussa homma oikeesti tuntui enemmän kutittelulta kuin sellaiselta raastavalta revitään nahkaa auki-hommalta. Tosi iisiä :) Ja mähän en siedä yhtään tuota tatuoimista, musta se kipu on ihan perseestä niin kyllä ehdottomasti liputan bambun puolesta!

      Mulla rupeaa oleen sellasia kuvia, ettei niiden merkitystä välttis tartte aukoa ees, ei ehkä muut ymmärrä huonoa läppää :D Mutta kyllä kaikille nyt saa tarinan jos toisenkin tehtyä jos haluaa, symboliikan puolesta koitan olla tarkka, esim. halusin nimenomaan vasuria ilmassa pitelevän maneki-nekon (tuo onnea) eikä oikeaa (tuo rahaa).

      Poista
  2. Mua kiinnostaa kans tuo bambutatuointi! Tai siis kun olen nähnyt Thaimaassa (esim Phi Phillä) sitä tehtävän ja vaikuttaa niin eksoottiselta. Aika mielenkiintoista kuulla, että se olikin miellyttävämpi kokemus :)
    Mun ikuinen matkamuisto on New Yorkista ja löytyy ranteestani :) Mun mielestä kivoja matkamuistoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oli kyl jännä operaatio, varsinkin kun sai seurata sen kepukan rakentamista! Mulla tosin se itse keppi ei nyt ees ollut bambua vaan muovia (nyyh), mutta ihan hyvä sekin oli.

      Jee matkamuistolle! :)

      Poista
  3. Mä olen pyöritellyt mielessäni tatuoinnin ottamista vuosikaudet, mut jostain kumman syystä tuo reissaaminen ja reissussa minibudjetilla kituuttaminen tuntuu aina syövän kaiken ylimääräisen valuutan. Kenties vielä joskus, tai sitten ei :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se tulee se hetki jos on tullakseen, että nyt ottaa! Väkisin on turha mitään tehdä :))

      Poista
  4. Oon varmaan aiemminkin kertonut, mutta mulla on kanssa kaksi bambulla tehtyä kuvaa (tekstiä thaiksi molemmissa nilkoissa). Otin 2010 Taolla, edelleen näyttävät hyvältä. Parantuivat tosi nopeasti, pari päivää pysyttelin pois merestä mutta mitään rupea ei tullut jne. Kivat ikuiset matkamuistot. Koneella en ole kuvia ottanut ulkomailla enkä välttämättä otakaan, ellei ole joku pidempi reissu jossa on aikaa parannella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä muistan mielenkiinnolla lukeneeni sun kokemuksesta bambuista sun blogista kun olin ite jossain päin Aasiaa silloin reissussa :))

      Ja kuvan paraneminen jossain hikisen kuumassa ympäristössä on kyllä aika hapokasta, että kyllä se oman hetkensä vaatii ennenkuin voi muinaismiehinä jonnekin mereen mennä tai jotain arskaa ottaan.

      Poista
  5. Mä oon jotenkin aina kuvitellut et bambutatska ois paljon kivuliaampi kun koneella tehty! Ehkä seuraavan kerran vietnamissa en menekään kummallekaan tutulle vaan etsin TAAS yhden hyvän ja luotettavan joka tekis bambulla :D mä oon ottanut aina kuvani loppureissusta, että pystyy jo välttään aurinkoa mut kuitenkin niin ettei enää koneessa satu. Mulla on isommat kuvat ollut arkoja pari päivää mutta parantuneet tosi nopsaan, joten ei onneks oo kauheesti tarttenut miettiä sitä oloa tai paluuta sen kummemmin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehhe! :D Joo, se oli paljon kivuttomampi kyllä! :)

      Ja mä kans aina otan kuvan niin ettei tartte suoraan koneeseen lyllertää, muttei enää ole mitään pakollista tarvetta auringossakaan käristellä. Juurikin joku 1-2 pvää ennen lentoa on hyvä aika raaputtaa iho auki.

      Poista
  6. Tatuoinnit on yksi syy meillä matkustaa Thaimaahan, Bangkokiin. Paremmat artistit, parempi jäki kuin suomessa. Itse en käytä koruja niin tatuoinnit on minun koru. Sitä myötä en kamalasti ajattele hintaa, enemmin kuka tekee ratkaisee. koska se on pysyvä juttu.
    aina kun reissuun lähdetään, pitää varata hieman budjettia kuville kun sitä ei koskaan tiedä kun se himo iskee, sitten on pakko ottaa :)
    Seuraavaa reissua ja kuvaa suunnitellen ;) :D !!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, oikein! :D

      Itse juuri harkitsen aivan ennen kuulumatonta asiaa eli tatuoinnin ottamista Suomessa liikkeessä. Heti vain tuli huomattua, ettei täällä (ainakaan Treella) tule heti tekijää vastaan kenellä olisi selkeästi joku oma tyyli, niin, että kyseessä olisi ennemminkin taiteilija eikä tatuoija. Samaa huttua siellä väännetään ja portfoliot on netissä sellasta sillisalaattia ettei oikein mitään selkoa saa. Hyvä siinä sitten lähteä kyselemään, että suunnitelisiko joku mulle suurta kuvaa jonka pitäisi olla tällainen ja tällainen.

      Poista
  7. Kauniita tatuointeja sulla! Mulla ei ole niitä yhtään eikä varmaankaan tule, jossain vaiheessa mietin asiaa mutta mieli muuttui aihion kanssa niin monta kertaa että tulin siihen tulokseen että kyllästyisin kuvaan kuin kuvaan alta aikayksikön. Välillä kyllä vieläkin tatuoinnit houkuttelee mutta enköhän vain tyydy ihailemaan muiden kuvia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitoksia!

      Oma taktinen veto on ollut ottaa kuvia sinne mistä niitä ei itse hirveästi nää. Sit voi aina yllättyä välillä, et heeei, mulla on tollanenkin tuolla! ;)

      Poista
  8. Komppaan Satua, itsellä ei tautointeja ole eikä varmaankaan tule, mutta aina niitä on hauska ihailla, varsinkin matka-aiheisia! :) Nimesin sun blogille Liebster Awardin ja siihen liittyviä kysymyksiä http://www.liikkeella.com/blog/2015/5/6/liebster-award :)

    VastaaPoista

Nyt sitä kommenttia!