torstai 4. helmikuuta 2016

IGTT: MATKAREITTI UUDESSA-SEELANNISSA

Kaivellessani kuvia Instagramista kirjoitusta varten melkein järkytyin kuinka vähän niitä siellä ylipäätänsä on Uudesta-Seelannista. Ja musta tuntui reissun aikana, että olin räpläämässä puhelimen kanssa heti kun taivaan portit eli yhteys wifiin oli saatu. Totuus olikin ihan muuta! Bussimatka halki Uuden-Seelannin 21 päivässä oli tiukkaakin tiukempi rypistys ja maintenance break oli termi joka tuli nopeasti käyttöön omassa puheessa. Se meinasi sitä, että pitkän matkapäivän jälkeen piti saada nopeasti tavarat sängyn lähelle, käydä kaupassa, tehdä ruokaa, syödä, käydä suihkussa ja pestä pyykkejä. Huollon lisäksi piti tietenkin löytää aikaa myös ilta-aktiviteeteille ja sosialisoida ihmisten kanssa. Kyllä uni maistui nannalta vaikka nukkui 8-hengen dormissa.

Millainen oli sitten reittimme vihreän Kiwi-bussin kyydissä? Istukaahan tiukasti tuolillenne tai sohvallenne sillä täältä pesee!

1. HOT WATER BEACH

Lähtö Aucklandista oli aikaisin aamulla ja siitä kurvasimme lähellä sijaitsevalle Hot Water Beachille. Matkan varrella tehtiin pieni pyrähdys Cathedral Covelle, jossa osa porukasta sai jo tuntumaa Uuden-Seelannin katalasta auringosta. Hot Water Beach on saanut nimensä kuumista lähteistä jotka kulkevat maan alla rannan tuntumassa. Näihin päästääkseen käsiksi on ihmisten kaivettava lapiolla kuoppia hiekkaan ja yritettävä löytää juuri oikea spotti omalle pienelle kuumalle altaalleen. Niissä sai sitten rentoutua (tai polttaa takalistonsa) katsellen Tyynelle valtamerelle. Myös auringonnousu oli näkemisen arvoinen rannalla.

Hot water beach

2. WAITOMO

Seuraava kohteemme oli pienen pieni paikka Waitomo joka on kuuluisa kiiltomato-luolistaan ja koskenlaskustaan. Matkan varrella teimme kävelyretken vanhaan kaivostyö-luolastoon Karangahaka Gorgessa. Myös Waitomossa oli mahdollista tehdä erilaisia kävelyretkiä luonnossa joiden aikana sai jo etukäteen fiilistellä Hobitton-maisemia.

3. ROTORUA

Jokaisen Taru Sormusten Herrasta-fanin must see- kohde eli Hobittila! Saimme oman kierroksen alueella ja kännykkä täyttyi pienten hobittitalojen kuvista. Oli hauskaa kuunnella tarinoita kuvauksista ja lavasteista ja halu nähdä leffat uudestaan pitkän tauon jälkeen kasvoi aivan uusiin lukemiin. Illalla oli vuorossa taas Maori-kulttuuriin tutustumista Tamaki Villagessa. Meille oli järjestetty omaa ohjelmaa sekä isommalle yleisölle tarkoitettu näytös, jonka aikana päästiin ihastelemaan kuuluisaa Haka-tanssia, laulua ja soitantaa. Illan kruunasi perinteiseen tyyliin valmistettu illallisbuffet ja hengailu poreammeissa. Aamulla osa porukasta vieraili vielä Te Puiassa, geothermal-puistossa josta löytyi niin geysereitä kuin kiwi-lintukin!

Hobitton
3. TAUPO

Ennen Taupoon saapumista käytiin ihastelemassa Hukan vesiputousta joka sijaitsee Uuden-Seelannin pisimmän joen, Waikaton varrella. Taupo oli ensimmäinen paikka jossa vietettiin kaksi yötä yhden sijaan ja moinen tauko teki kyllä hyvää. Se myös kuitenkin tarkoitti herätystä aamuviideltä, sillä vuorossa oli noin 20 km vaellus Tongariro Crossingilla. Tämän reitin varrella sijaitsee myös LOTR-leffoista tuttu Mount Doom. Päivän kruunasi jo kauan odotettu tandem-hyppy 4,3 km korkeudesta laskuvarjolla.

4. RIVER VALLEY

Tapahtumarikkaan Taupon jälkeen vuorossa oli piskuinen neverhöörd River Valley keskellä ei mitään. Koskenlaskua ja hevosratsastusta eli loppujen lopuksi syömistä ja juomista ja outoja juomapelejä bussiporukan ja henkilökunnan kesken.

Tongariro Crossing, Emerald Lakes

5. WELLINGTON

Viimeinen kaupunki pohjoissaarella oli Wellington, jonne saavuttiin myöhään illalla.  Kyseessä oli jälleen maintenance break sillä matka jatkui aamulla heti 7 jälkeen eteläsaarelle. Illalla kerkesi vain nopeasti piipahtamaan kaupassa ostamassa eväitä tulevaa lauttamatkaa varten ja käymään yhdellä limulla paikallisessa baarissa katselemassa meininkiä.

6. ABEL TASMAN/KAITERITERI

Puuuuuuduttavan lauttamatkan ja pitkän ajon jälkeen saavuttiin Kaiteriteriin, Abel Tasmanin kansallispuistossa sijaitsevaan kaupunkiin. Ahtaiksi käyviä dormeja (miksi miehet vain räjäyttää tavaransa ympäri huonetta??) lähdettiin karkuun ihanalle pikkuiselle rannalle jossa auringonlaskua fiilisteltiin viinin kera. Seuraavana aamuna oli vuorossa 4 tunnin kajakointiretki kansallispuiston maisemissa.

Tongariro Alpine Village

7. WESTPORT

Ihana rennon oloinen  surffikaupunki jonne olisi mielellään jäänyt pidemmäksi aikaa kuin yhdeksi yöksi. Aamukajakoinnin vuoksi ei voimat enää riittäneet surffikouluun ja tämä jos mikä pisti myöhemmin harmittamaan. Olisi vain pitänyt pinnistellä! Täälläkin ilta päättyi läheisellä meren rannalla nuotion ääressä tähtiä tuijotellen.

8. MAHINAPUA

Lake Mahinapuan hotelli on kuulunut Kiwi Expressin matkaohjelmaan jo 20 vuotta joten sinne suuntasi meidänkin bussi. Jälleen kerran eksyimme keskelle ei mitään ja vielä jouluaattona jolloin mikään ei ollut auki. Mutta sillä ei ollut mitään väliä sillä bussi tankkasi hyvin matkan varrella ja hotelli järjesti meille hullunhauskat joulubileet, jotka olivat samalla naamiaiset, teemana tietenkin joulu! Tekno raikasi ja ihmiset tanssivat punaihreävalkoisissa asuissaan.

Lake Matheson

9. FRANZ JOSEF

Meidän reissun seuraava kahden yön pysäkki sijaitsi jäätikön lähellä, Franz Josefin kaupungissa. Ensimmäinen ilta meni joulupäivän yhteisgrillailuissa ja maan suurimman poreammeen syleilyssä (vesi oli niin kuumaa että pahaa teki). Tässä kohtaa matkaa oli jo selvää, ettei hommasta tulisi selviämään halvalla niin päätin heittää viimeisetkin roposet kankkulan kaivoon: toisena päivänä oli vuorossa helikopteriajelu itse jäätiköllä. Helikopterikyytien lisäksi retkeen kuului 3 tunnin kävely jäätiköllä ihmetellen sen muodostamia puroja, vesiputouksia ja luolia jääpiikit jalassa. Päivän kruunasi parin tunnin loikoilut läheisissä kuumissa altaissa joita jäätikön huiput kehystivät markiisikankaiden takaa. Lähtöaamuna kävimme vielä tekemässä muutamat kävelyt ja näimme muun muassa monissa kuvissakin näkyvän maiseman Lake Mathesonista ja Mount Cookista, joka meidän tapauksessa oli sumun peitossa, heh.

10. WANAKA

Myös Wanaka oli paikka jossa olisi mielellään viettänyt enemmän aikaa kuin yhden yön. Ilta kului veneretkellä ja aamulla kävin nopeasti dormikaverin suosituksesta etsimässä kuuluisan järvessä kasvavan puun.

Wanaka

11. QUEENSTOWN

Paljon hehkutettu ja kaikkien rakastama Queenstown. Kaupungista huokui kyllä kiva tunnelma, mutta nurkan takana kolkutteleva uusi vuosi sai kaupungin vaikuttamaan etäisesti kouluretkeläisten täyttämältä ruotsin laivalta vaikka kaupungissa (ja ylipäätänsä koko N-Z:ssa) oli tiukka julkisen ryypiskelyn banni päällä. Ensimmäinen ilta meni Pub Crawlin merkeissä ja näin Suomesta tulleen matkakaverini uudelleen (hän oli jatkanut reissuaan omatoimisesti mun hypättyä mukaan Kiwin kyytiin)! Oma ryömiminen päättyi jo ennen puolta yötä sillä aamulla vuorossa oli myöskin paljon hehkutettu Milford Sound. Päiväretki kesti vaatimattomat 12 tuntia ja omalla kohdalla täytyy myöntää etten ihan hiffannut tätä hypetystä paikan ympärillä. Queenstownissa tuli tehtyä myös jotain mitä en uskonut koskaan tekeväni, hyppäsin nimittäin benji-hypyn 43 metristä legendaariselta Kawaraun sillalta alas! Vikana iltana oli pakko myös kaikesta jonottamisesta huolimatta maistaa niitä kuuluisia Fergburgerin hamppareita. Ja olihan ne ny hyviä!

12. LAKE TEKAPO

Piskuiseen Tekapoon saapuessamme kääntyi meidän sääonnemme ja saimme koko päivän sadetta niskaan. Käytiin silti nopsaa kylässä pyörimässä ja vietimme muutaman tunnin, missäs muuallakaan kuin hot poolseilla (lämpimät altaat olivat näköjään mun N-Z teema). Ei paljoa sade haitannut kun sai lillua 38 asteissa vedessä ja hikoilla saunassa outojen kiinalaisten miesten kanssa. Illalla tehtiin poppareita ja katsottiin elokuvaa läppäriltä ennenkuin simahdettiin sateen ropinaan.

Kaikoura

13. CHRISTCHURCH

Muutama vuosi sitten pahojen maanjäristysten uhriksi joutunut kaupunki eteläsaaren itärannikon tuntumassa oli meidän majapaikkamme uuden vuoden aattona. Tässä kohtaa kisaväsymystä oli kertynyt kainaloon jo jonkin verran ja pienen kaupungilla haahuilun jälkeen olin itse valmista kauraa siirtymään jo uuden vuoden puolelle. Vuosi vaihtui läheisessä puistossa minne oli järkätty koko perheen ilmaiskonsertti. Kyseessä ei todellakana ollut mikään Party Hardy-tapahtuma, mutta oikeastaan juuri siksi se olikin todella symppis. Kello taisi olla 00.30 kun meikäläinen iski pään tyynyyn. Krooh!

14. KAIKOURA

Jo pelkästään bussimatka Kaikouraan oli henkeäsalpaavan upea kun bussi suihki menemään rantatietä pitkin. Merestä pilkistävillä kivillä löhöilivät hylkeet lokkien kaarrellessa niiden yläpuolella. Meidän hostelli oli ihana suuri omakotitalo, joka oli muutettu matkailijoille sopivaksi majapaikaksi. Teimme Peninsula Walkwayn kävelyn rannan tuntumassa ja illan hengailimme vain hostellilla. Aamulla herätys oli jo klo 4 jälkeen sillä vuorossa oli yksi upeimmista kokemuksistani niin matkan aikana kuin ylipäätään elämässä: delfiinien kanssa uiminen! Voi pojat.

15-17. WELLINGTON, TAUPO, AUCKLAND

Loppureissu olikin sitten vain takaisin menoa kohti Aucklandia eikä kaupungeissa jaksanut tehdä oikein mitään muuta kuin vain välttämättömiä juttuja ja löhöilyä. Bussissa istuminen alkoi tuntua jo aika pahalta ja matkan kruunasi viimeisenä päivänä bussin hajoaminen tien varteen muutama tunti ennen Aucklandiin saapumista. Aarr! Hostellille päästessä olo oli kuin rekan alle jääneellä piisamirotalla. Raihnainen mutta onnellinen!

Vaikeaa vieläkin käsittää millaisella höökillä sitä tuli vedettyä saaret läpi, paljon tuli kyllä nähtyä ja koettua. Tottakai sitä vielä on joskus mentävä tuonne uudestaan ja on ihan jepa kun nyt on takataskussa jo jonkinlaista haisua maasta. Sitten ei kyllä ole kiire yhtään minnekään. Löytyikö omasta matkareitistä lukijoille tuttuja paikkoja?

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday -kampanjaa, jonka ideana on jakaa matkailuinspiraatiota ja hyvää reissufiilistä Instagram-kuvien avulla. Virallisia IG Travel Thursday - järjestäjiä ovat Suomessa RIMMA+LAURA -matkablogi, Travellover ja Muru Mou. Ohjeet löytyvät täältä. Kuka tahansa voi osallistua kirjoittamalla matkailuaiheisen blogipostauksen ja jos ei kirjoita blogia, voi omia matkakuviaan kuitenkin lisäillä Instagrammissa #igtravelthusday-tägin alle. Minut löytää Instagrammista nimellä @prettyprettyugly.

1. Uuteen-Seelantiin pitää kyllä joskus päästä. Ihana luonto.

1. Luonto oli kyllä niin upee ja juurikin se vaihtelevuus! :)

2. Paljon oot ehtinyt nähdä 21:ssä päivässä! Kävin Uudessa-Seelannissa n.vuosi sitten ja kiva nähdä tuttuja paikkoja (mun blogissa muuten kanssa juttuja mestoilta):) Sulla on näköjään ollut Tongarirolla ihan huikee sää. Meillä oli vähän pilvistä ja vaikka näköalat oli upeat, niin näitä selkeällä säällä otettuja kuvia katellessa tulee fiilis, että pitäiskö mennä uusiksi :DD

1. Pitääkin käydä vilkasemassa sun kokemuksia! :)

Ja joo, sää suosi meitä melkein koko reissun ajan. He, jotka tekivät tuon crossingin päivää ennen, joutuivat tarpomaan lumessa ja sitä ennen paikka oli kiinni muutaman päivän huonon sään vuoksi. Aikamoinen onnenpossu olin siis!

3. Aika rivakkaan tahtiin olette tuolla menneet, mutta parempi överit kun vajarit hahaha :D Ja hienoja kuvia oot ottanut ja tuttuja maisemia! Uudessa-Seelanissa saisi vaikka miten paljon aikaa kulumaan jos tahtoisi. Itse lensin pelipaikalle Havaijilta ja Honolulun biitsihommien jälkeen Christchurch oli kyllä aika muutos :D Havaijilla tapaamani kiwi-mies suositteli kuitenkin Aucklandia ja Waiheke Islandia ja sinne se tie sitten vahingossa veikin. Ja onneksi vei :)

Itse asuin siis Uudessa-Seelannissa noin 7 kuukautta wh- viisumilla, josta 4,5 kuukautta meni Waiheke Islandilla (luokittelen "kodiksi" kun ajattelen NZ:a) siinä Aucklandin edustalla ja loput ajasta Queenstownissa. Kaverikin lensi Suomesta käymään ja tehtiin vuokra- autolla roadtrippi Pohjoissaarella reitillä Cape Reinga- Coromandel- Matamata- Hamilton- Rotorua- Wellington. Siitäpä sitten autolautalla Eteläsaarelle ja siitä reittiä Picton-Blenheim-Kaikoura- Greymouth- Franz Josef- Wanaka- Te Anau- Milford Sound ja Queenstown. Matkantekoa hidasti murtunut jalka ja suunnitelmat heitti häränpyllyä sellaiset 6 viikkoa, mut mitäs pienistä :D Ikävä on kyllä takaisin, mutta ehkä loppuvuodesta taas..

- Tiina

4. Voi apua, kuulostaa kyllä niin eeppiseltä reissulta että huh,huh! Nyt harmittaa entistä enemmän ettei me päästykään tänne vuonna viettämään joululomaa Uuteen-Seelantiin vaikka se oli alunperin tarkoitus...Nyt täytyy pistää vaan uudet suunnitelmat kehiin!

1. Onneksi N-Z ei karkaa minnekään! :) Oli kyllä niin upea paikka ettei ole tosikaan!

5. Tämä postaus pitää laittaa muistiin mun (toivottavasti) tulevaa NZ-reissua varten. Auckland ja Rotorua on nähty, mutta kyllä niissäkin voisi uudestaan käydä. Bussimatka kuulostaa hauskalta, mutta voin vain kuvitella kuinka raihnainen on olo noin pitkän reissun jälkeen!

1. Moni reissaaja ihmetteli miksi olin niin ilonen kun kotiinpaluu lähestyi, mutta mulla oli ihan sellanen tunne kuin olisin ollut puoli vuotta reissussa :D Kyllä siinä oli jo valmis pienelle kotona lepäilylle!

6. Uusi Seelanti, niinkin lähellä kuin Perthissä käyty, mutta silti niin hirveän kaukana. Kaikoura, Tekapo ja Auckland kaikki kohteita jotka huokailututtaa. Tuonne kun voisi lähteä vaikka vuodeksi reissailemaan <3 Ihanaa oloa ja eloa siellä !

1. Ja sitten kun lentomatkaa katsoo niin Australiasta Uuteen-Seelantiin on myös jo yllättävän pitkä matka. Se on kyllä niiin kaukana! :D

Se paikkojen erilaisuus ja kauneus on kyllä niin <3

7. Kaikki Uudessa-Seelannissa käyneet kehuvat sitä kilpaa. Kuviasi katsellessa en yhmään ihmettele miksi. Näyttää aivan ihanalta!

1. Itsellä ei ole ollut koskaan mitään "pakko päästä Uuteen-Seelantiin" juttua ja muiden kehuilut ovat tuntuneet jopa yli-innokkailta, mutta kyllä tuolla ollessa vaan tajusi, ettei tuota maata turhaan kehuta :)

8. Sun reissu on kyllä ollut melkoista elämysten ilotulitusta. Ihan uskomattoman määrän ehdit tehdä ja nähdä, benjiä, tandem-hyppyä, delfiinejä, helikopteria, huh! Mut voin kuvitella että tällaiselta seikkailulta saapuu Suomeen melkein väsyneempänä kuin lähtiessä - mutta varmasti rutkasti rutkasti onnellisempana. Jäin vaan miettimään, miltä se oikein näyttää kun ihmiset kaivaa lapiolla koloja hiekkaan ja istahtaa itse askartelemaansa kuumalähdekoloonsa. Vaadin kuvamateriaalia! :D Voi että, itsekin kyllä himottaisi Uusi-Seelanti, paljon. Mutta taidan säästää sen suosiolla tulevaisuuteen, kun reissuun on varaa rahallisesti panostaakin, että siitä kaiken saa irti. Australiasta en hirveästi tykännyt juurikin oman köyhyyteni takia ja siksi jäi kaikki siisteimmät jutut kokematta - ja sehän ei ole itse maan vika millään tapaa, ihan vain omaa typeryyttä.

1. Voin kertoa, että olin niin puhki kun reissu loppui! Mutta juuri sellaisella hyvällä tavalla, että nyt on nähty ja koettu vaikka mitä ja nyt voi vähän löysäilläkin :)

Kuvamatskua tulossa! :P Se ois varmasti myös tuntunut hölmöltä ellei ennen meitä siellä olisi ollut jo sata ihmistä tekemässä samaa, haha!

Ja tiedän mitä meinaat, nuo kaksi maata tarvitsevat kyllä tietyn budjetin ja tietyissä asioissa ei vaan voi sniiduilla. Tolla rahasummalla joka meni N-Z reissuun olisi voinut tehdä 10 Euroopan matkaa...

9. Hienoja kuvia ja upean reissun olet tehnyt!:) Ehtisinkin tuossa aikaisemmin jo kommentoimaan, mutta saattaapi olla, että hävitin koko kommentin bittiavaruuteen rähmäkäpälänä :D

Itse asustelin Uudessa- Seelanissa wh- viisumilla 8 kk ja kotiin palasin kesäkuussa viime vuonna, eli tuttuja maisemia joissa itsekin on tullut palloiltua!

- T

1. Kiitoksia!
      Ja kommenttien kadottaminen on ärsyttävää, itekki onnistun välillä painamaan väärää nappia jolloin kaikki häviää! :D

Oih! Oli varmasti niin hieno kokemus tuo wh-visailu! :)

10. miten kenelläkään on oikeasti varaa tollaisiin reissuihin yms.?

1. Lomarahat, säästöt ja veronpalautus?